Blogg fra Roma: Til minne om Andrzej Wajda!

Den polske filmregissøren Andrzej Wajda døde 9.oktober i år, 90 år gammel. Han er tildelt Gullbjørn for Lifetime achievement i Berlin i 1994 og æresoscar (Lifetime Achievement Award) i år 2000, men kanskje viktigst vinner av gullpalmen i Cannes med JERNMANNEN i 1981. Jeg skal ikke påberope meg å være Wajdaekspert, men jeg har alltid nevnt JERNMANNEN som en av mine topp tre favorittfilmer når jeg har fått sjansen til å si det.

Man of Iron Trailer fra Filmhouse CinemaVimeo.

På filmfestivalen i Roma i Oktober viste de han siste film AFTERIMAGE / POWIDOKI (2016) og han skulle æres med filmvisninger og samtaler sammen bl.a Tom Hanks, Oliver Stone, Bernardo Bertolucci, Viggo Mortensen, Meryl Streep m.fl. Han døde etter et Romas katalog gikk i trykken, og har etterlatt seg et hull bokstavelig og i overført betydning.

Wajda regisserte et 30-talls spillefilmer siden debuten med A GENERATION / POKOLENIE i 1955. Han fremstår ute sidestykke som den enkeltperson som har fortalt den store historien om Polens moderne historie. Hvordan Polen ble sveket og delt mellom de aggressive naboene Tyskland og Sovjet under 2. Verdenskrig, den lange og tunge tiden under Sovjetunionens kontroll frem til 1990.

Wajda ble værende i Polen og fortsatte å lage så kritiske filmer som systemet tillot i hele sitt liv. I så måte er JERNMANNEN et unikt prosjekt. En sterk politisk samtidig film laget akkurat i den lille perioden med politisk tøvær hvor ”Solidaritet / Solidarnosc” var en potensiell maktfaktor i samfunnet. JERNMANNEN er en stor og komplisert produksjon full av hva amerikanerne ville kalt ”High Production Value”, skrevet, produsert, innspilt og lansert før regimet la lokket på igjen i Polen med militær unntakstilstand i 1982.

AFERIMAGE som ble hans siste film handler om maleren og kunstprofessoren Wladyslaw Strzeminski som kom på kant med sovjetregimet på grunn av sitt modernistiske kunstsyn. Et gjennomgående trekk i Wajdas filmografi er skildringer av tema som ”frihet” og det å se idealer og idealisme opp mot ideologi – preget som han var med å bli voksen som fortellende kunstner i et samfunn preget av nazismen og kommunismen.

Afterimage – Trailer from Culture.pl on Vimeo.

Hans tre første filmer på 50 tallet  A GENERATION (1955), KANAL (1957) og ASKE OG DIAMANTER (1958) var alle et oppgjør med samtiden og de traumene 2.verdenskrig påførte Polen. Estetisk og stilistisk var filmene et brudd på den sosialrealistiske, heroiske og oppbyggende tradisjonen som var rådende i polsk og øvrig østeuropeisk film. Skuespilleren Zbigniew Cybulski fikk sitt store gjennombrudd i ASKE OG DIAMANTER, et stjerneskudd som tok verden med storm og fikk tilnavnet ”James Dean of the East”.

Med Wajda’s bortgang har verden mistet en stor filmkunstner, heldigvis dukker det stadig opp nye.

Filmfortelleren er død. Lenge leve filmfortelleren.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s