Ola i Cannes del 2

Ola i Cannes

Da er vi kommet litt over halvveis i festivalen og man kan begynne å snakke om hvem som ligger best an i heatet til å vinne de gjeveste prisene.

Filmtidsskriftet Screen gir ut et daglig gratis nummer med et filmbarometer. 11 forskjellige journalister spredt over hele verden gir karakterer til filmene basert på en skala fra 1 til 4. Det er ingen fasit, men gir en viss pekepinn på hvem som er favorittene.

Tyskland har sin første film i hovedkonkurransen i Cannes på svært lenge (det ryktes om 17 år uten at jeg har fått verifisert det). Tyske Maren Ade har laget en komedie på nesten 3 timer med handling fra Romania. Den leder barometeret soleklart med svimlende 3,7 i snitt.

Jeg forsøkte meg på å få sett filmen i en liten sal på en markedsvisning et par dager etter hovedvisningen. 90 min i kø betalte seg ikke, så jeg må vente med å få sett en av filmene de aller fleste er enige om at er av årets beste i Cannes. Når den allikevel ikke trekkes frem som soleklar vinnerkandidat er det fordi den er for «enkel». Det ville i så fall blitt den første kvinnelige gullpalmevinner siden Jane Campion delte prisen i 1993 med PIANO. Da er det vel sannelig på tide!!

En annen som derimot nevnes som mulig palmevinner er Andrea Arnold med AMERICAN HONEY. For meg ble dette festivalens store skuffelse og årets tilfelle av keiserens nye klær. En lang irriterende reise uten mål og mening med irriterende ungdommer i et irriterende gammeldags format. Arnolds kompromissløshet har gitt henne heltestatus med filmer som RED ROAD, FISH TANK og WUTHERING HIGHTS, for meg ble dette beviset på at kompromissløshet også kan spore av 😦

Men vi skal snakke fremsnakke filmer vi liker 🙂

Cristi Puiu regnes som den som sparket i gang den rumenske bølgen med å vinne pris i Cannes i 2005. Nå var han tilbake med nesten 3 timer lange SIERANEVADA. Et familieselskap i en liten trang overfylt leilighet. De møtes i et slags gravøl for familens mannlige overhodet. Kvinnene lager mat og mennene diskuterer, etterhvert kommer uenighet og gamle synder opp i dagen. Selskapet kunne like gjerne vart i enda to timer – her er det nok å ta tak i.

Filmen scorer til 4. plass på Screens barometer. Den anses kanskje for tung og tradisjonell til at den nevnes blandt favorittene, men bli ikke overrasket om den stikker av med den gjeveste prisen, men kanskje mer sannsynlig en pris for beste manus.

Jim Jarmusch er en gammel 80-talls helt som har blåst liv i regikarrieren igjen. Hans PATERSON scorer så langt nest høyest på Screens barometer. En hverdagslig hverdagskomedie om hverdagslige små detaljer i uka av en bussjåførs liv. Den er langsom og slynger seg avgårde på beste Jarmusch’s «slacker»-vis. Jeg koste meg hvert eneste sekund og har lyst til å reise til Paterson for å kjøre buss. Filmen er så tilbakelent og snakker i så små bokstaver at det er vanskelig å se hvilken pris den kan vinne, men jeg håper den vinner mye 🙂

Den fjerde filmen som scorer høyt så langt er den brasilianske AQUARIUS med en opplagt Sonia Braga i hovedrollen. Hun slo gjennom globalt med EDDERKOPPKVINNENS KYSS i 1985 og nevnes nå som en av de fremste kandidatene til prisen for beste kvinnelige skuespiller.

Men festivalen skal vare enge enda, ringrever som Dardenne-brødrene, Cristian Mingui, Xavier Dolan, Sean Penn, Nicolas Winding Refn og Asghar Faradi har enda ikke fått vist frem filmene sine. Et bra heat som alle jakter gullpalmen. Det blir spennende til helga.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s