Fem filmer fra Balkan på Kosmorama

Balkan – ofte omtalt som europas urolige hjørne. Mye på grunn av de famøse skuddene i Sarajevo som kick-startet 1. verdenskrig. Så fikk vi den forferdelige borgerkrigen i rest-jugoslavia på 90-tallet.

Balkan har alltid vært en smeltedigel av forskjellige kulturer og religioner. De folkene som bor og har bodd der, det være seg muslimer, katolikker eller ortodokse har ofte vært i konflikt med hverandre, men det blir oftest ikke stygt før stormaktene står på utsiden og bidrar negativt i det stille, og spiller på indre uro, utrygghet og frykt.

02-zvizdan-vrata

THE HIGH SUN (Dalibor Matanic) er en finurlig fortelling fra borgerkrigen på 90-tallet. Den er fortalt som tre «kjærlighetshistorier» på tvers av frontene mellom katolske kroater og ortodokse serbere. En historie om uroen dagene før borgerkrigen bryter ut. Så hopper vi 10 år til borgerkrigen er over og tidligere flyktninger begynner å vende tilbake til sine utbrennte gamle hus i etnisk rensede områder. Så hopper vi 10 nye år, nesten til nåtiden og opplever en ung student som er hjemme på sommerferie. Sårene fra borgerkrigen er langt fra leget. Det som både er litt forvirrende og samtidig genialt er at alle tre parene spilles av de samme to skuespillerne.

Billetter kjøper du her

A_Perfect_Day01_c_X_Verleih_AG

A PERFECT DAY begynner der borgerkrigen slutter. Tim Robbins, Benicio Del Toro og Olga Kurylenko er en del av et internasjonalt hjelpeteam som prøver å bidra til å bygge opp samfunnet igjen. Mistroen er fremdeles stor folkene imellom, noe som vanskeliggjør hjelpearbeidet. Men det største hinderet for en god utvikling er et mildest talt dysfunksjonelt og vilt byråkratisk system som representerer den vestlige verden.  A PERFECT DAY er en sterkt ironisk tittel, det er en film som omhandler krigen på samme måte som CATCH 22 og MASH. Komedier om et svært alvorlig tema som viser krigens surrealistiske logikk, og det er faktisk morsomt, i hvert fall innimellom.

Billetter kjøper du her

Enclave 1 - Father and son - Nebojsa Glogovac as Father and Filip Subaric

ENCLAVE balanserer vår presentasjon av konfliktene på Balkan ved at den handler om befolkningen i den serbiske enklaven inne i Kosovo. Året er 2004 og problemene etter borgerkrigen er langt fra over. Samfunnets utfordringer skildres gjennom øynene til Nenad, og det eneste han ønsker seg er vanlige venner og et vanlig liv.

Billetter kjøper du her

5_MG_9941

AFERIM av rumeneren Radu Jude tar oss med til den tidlige urolige perioden på Balkan. Før utbryddet av 1. verdenskrig, enda mens de tyrkiske ottomanske riket var en sentral maktfaktor på Balkan. Dette er også en delvis surrealistisk fortelling, noe som ikke er så uvanlig med filmer fra Balkan. Den magiske realismen omtales ofte som en egen genre som har sitt utspring i Latin Amerikansk film og litteratur, men den fortellermessige frodigheten vi finner i fortellinger fra Balkan står ikke noe tilbake for det vi finner i den magiske realismen. AFERIM er et frekt, frodig og freidig eksempel.

Billetter kjøper du her

Romania var lenge den fattigste og mest skakkjørte av alle fetterne på Balkan. Derfor ble vi mange overrasket da det var nettopp Romania som utover 2000-tallet begynte å vinne de viktigste filmprisene på verdens viktigste festivaler. År etter år dukket det opp nye ekstremt talentfulle regissører, og filmene var ofte en slags hverdagsrealisme, nesten så naturalistiske at de nådde tak i den surrealismen som er beskrevet under omtalen av AFERIM.

comoara-979601l

Corneliu Porumboiu har med THE TREASURE laget en film typisk for det vi kan kalle den rumenske bølgen som startet på 2000-tallet.

To naboer går sammen om å leie en metalldetektor for å lete etter noe som kanskje kan være av verdi som sannsynligvis er nedgravd i en hage ved et hus, et hus som var eid av den ene naboens familie før kommunismen slo inn. De drar ut dit i ly av nattens mulm og mørke, de leter, de graver, de krangler og de finner – noe.

Det er å strekke det langt å si at dette er en komedie, men har du sansen for litt skrudd hverdagsrealisme kommer du til å elske THE TREASURE.

Den ble solgt inn i Cannes som en film med en slutt du aldri klarer å forestille deg, gjette hva som kommer til å skje. Jeg gikk til filmen med det i bakhodet og tenkte at en film kan da ikke klare å overraske så voldsomt – hypen biter ikke på meg!

Da det gjenstod 2 min kunne jeg fremdeles ikke forstå hvorfor dette skulle være så overraskende.

Før de to minuttene var gått måtte jeg le rått til meg selv – det hadde jeg aldri kunne gjettet!!

Billetter kjøper du her
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s