Olas filmblogg

Fredagsbloggen ble mandagsblogg for å få med resultatene fra filmfestivalen i Berlin.

Som jeg antydet tidligere denne uken i rapportene fra Berlin holdt jeg den italienske dokumentaren FIRE AT SEA (Fuocoammare) av Gianfranco Rosi som en av de fremste favorittene til gullbjørnen. Nå er det avgjort, en relativt sjelden gullbjørn til en dokumentarfilm.


imageNår dette skjer er det nok en kombinasjon av to ting. Både at FIRE AT THE SEA er en usedvanlig sterk film og at feltet forøvrig var litt skuffende svakt. FIRE AT SEA er en kunstnerisk dokumentar som forteller en historie om menneskeheten sett fra den lille øya Lampedusa. Det er tilsiget av desperate båtflyktninger fra det nordafrikanske kontinentet som er rammen. Som en balanse til tragedien møter vi et knippe vaskeekte Lampedusa-væringer og vi får innblikk i hverdagslivet deres. Spesielt den unge gutten Samuele er et funn. Hans veslevoksne, litt nerdete vinkling på tilværelsen gir filmen både en sjarm og varme. Det er på en måte både betryggende og litt urovekkende at livet går sin gang nesten upåvirket av den voldsomme tragedien som utspiller seg i karakterenes nærmeste bakgård.

imageSølvbjørnen, som også er Juryens spesialpris, oppleves som en andreplass og gikk til Danis Tanovic for filmen DEATH IN SARAJEVO. Tanovic slo gjennom internasjonalt med et brak med INGENMANNSLAND i 2001. Fremdeles kanskje den beste filmen som behandler den tragiske borgerkrigen i eks-Jugoslavia på 90-tallet. Når hans nyeste film heter DEATH IN SARAJEVO trodde jeg et øyeblikk at han vendte til borgerkrigen og beleiringen av Sarajevo, men han går enda lengre tilbake, til jubileet, eller 100 årsmarkeringen av de berømte skuddene i Sarajevo som offisielt har fått skylden for å kickstarte 1. verdenskrig.
Hele filmen skildrer situasjonen på Hotel Europa, døgnet før en stor internasjonal delegasjon skal komme for å delta i markeringen. Tanovic klarer å sy sammen forhistorien og samtidsutfordringene i 2014 å knytte det til den tragiske borgerkrigen. Han gjør det hele til en beskrivelse av og en interessant analyse av hvorfor serbere, kroater, bosniere, ortodokse, katolikker og muslimer har en slik tendens til å rote det til for seg selv.

imageSølvbjørn for beste regi gikk til Mia Hansen-Løve for filmen THINGS TO COME (L’avenir). Det var også en av filmene jeg trakk frem tidligere i uka, men da først og fremst grunnet skuespillerprestasjonen til Isabelle Huppert. THINGS TO COME er en helstøpt, ekstremt fransk film med mye regisserte savtaler, ikke en enkel oppgave for en regissør når en ønsker å skape god flyt. Det fungerer godt – og belønnes med sølvbjørn for beste regi.

imageTrine Dyrholm fikk Sølvbjørn for beste skuespillerinne i Thomas Vinterbergs KOLLEKTIVET. Filmen ble vist etter at undertegnede reiste hjem fra Berlin. Derfor kan jeg ikke si så mye om Dyrholms prestasjon, men når hun danker ut Isabelle Huppert fra THINGS TO COME og Julia Jentsch fra 24 WOCHEN må det være noe å glede seg til.

image

Majd Mastour fikk Sølvbjørn for beste skuespiller i den tunisiske filmen HEDI av Mohamed Ben Attia. Attia har vært i Belgia og gått i lære hos Dardennebrødrene. Det syns på filmens struktur, temperatur og tempo. Majd spiller en lavmælt, tilknappet ung mann hvis omgivelser styrer 100%. En kjempefrustrert ung mann som bærer på en stor potensiell indre lyst til å gjøre opprør. Det er ikke så verst prestasjon å få Sølvbjørn for beste skuespiller for å holde tilbake.

imageYang Chao fikk Sølvbjørn for «Outstanding Artistic Contribution» for filmen CROSSCURRENT . Enestående kunstnerisk bidrag er den eneste prisen denne filmen kunne få. Det er en reise med elvebåt oppover hele Yangtze-elven. En poetisk reise, poetiske bilder og ren poesi i form av tekst. Veldig repeterende og ikke kronologisk – tung å følge med. Jeg satt der og funderte mens timene gikk. Er dette stor kunst eller er det keiserens nye klær. Juryen mener åpnebart at det er det første.

De aller aller fleste av disse filmene vil bli å se i Trondheim etterhvert. Om de ikke kommer på vanlig kino i løpet av det neste året er det en ny festival i mars 2017.

Ola Lund Renolen

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s