Direktørbloggen – Silje

Morketidettermiddag-2Tipp topp på TIFF

Denne gangen er det duket for en reiseblogg fra direktøren.

Silje har tatt turen til Tromsø og TIFF for å ta pulsen på Norges største filmfestival (kremt – kremt). I kalde januar heier vi på storebror/søster i Nord! Møter, telefonkontor og moro er noen av stikkordene. Ja, også film selvsagt!

Tidligere år har jeg tatt flyet til Tromsø så tidlig at det kvalifiserer for betegnelsen svarte natta. I år var jeg godt fornøyd med avgang kl. ni og fin klaring til første programpunkt, den årvisse Åpningskonferansen der «alle» spår i krystallkula om hvordan filmåret blir.

Vel framme i konferanselokalet snek jeg meg langs stolrekkene og fikk vrikket meg inn på en ledig plass midt i salen, ikke for langt bak og ikke for langt foran. Akkurat hvor du sitter er veldig viktig psykologisk, og for min del gjelder den gyldne middelvei. På møteplanen tegnet det seg en lang dag med innlegg fra statssekretær, folk fra NFI, VOD-aktører og de nykonstellerte  (Staves det sånn, anyone?)filmregionene. Som en årvåken leser skjønner: Det er mange forkortelser å sette seg inn i om dagen. NFI er altså Norsk Filminstitutt som deler ut det meste av de statlige filmpengene – derfor er det veldig viktig for veldig mange av oss i filmbransjen. VOD er forkortelse for Video on Demand, på godt norsk i dag snakker vi vel her helst om strømmetjenester. På dagens konferanse fikk jeg vite noe interessant: 60 prosent av det som går gjennom Telenors fastnett er strømming. Det vil si at det til en hver tid er ganske mange av oss som sitter og koser oss med film og slikt i hus og hytte over det ganske land. Når det gjaldt NFI spisset alle ører for å høre om de har kommet lenger etter at filmmeldinga ”En fremtidsrettet filmpolitikk” ble lagt fram i vår. Her noterte vi oss at det vil være overgangsordninger ganske lenge og det ble også brukt en del begrep og metaforer som både fikk meg til å tenke på idrettslivet – er ikke overgangsvindu et litt morsommere ord en overgangsordning for eksempel? Og så var det veldig mange virkemidler, helhetlig strategier, robust og bærekraftig utvikling og en drøss med filmpolitiske styringsverktøy. Ikke vet jeg, vi trenger det sikkert alt sammen, men akkurat i formiddag føltes disse ordene ganske fjerne fra det som får hjertene våre til å banke hardere: Filmkunsten! Jeg ble mer gira av å snakke med våre nordnorske kollegaer i pausen som kunne fortelle at 36.000 (!) allerede har kjøpt billett for å få med seg noe av TIFF. Det er bare å ta av seg hatten for. Da tenker jeg at noen av dem også må ha kjøpt billetter til en del filmtitler som også kommer på Kosmorama i år. Jeg registrerte at minst en av ”våre” filmer allerede var solgt ut i morgen.

MANNEN FRA SNÅSA-3

Nå er det ettermiddag og jeg sitter på mitt knøttlille hotellrom og gleder meg til å se ”Mannen fra Snåsa”. Jeg ble veldig nysgjerrig på filmen da jeg intervjuet Joralf Gjerstad og Margreth Olin under Olavsfestdagene i sommer. Meldingene tikker inn om at gode anmeldelser er på vei. Uansett hva vi tror på mellom himmel og jord er det fint å møte gode medmennesker – det opplevde også jeg da jeg snakket med de to i august.

I kveld er jeg også spent på Guldbaggen i Sverige. ”Every Face Has a Name” som vi hadde Norgespremiere på under Olavsfestdagene er nominert som beste svenske dokumentarfilm i 2015. På denne filmen bidrar trønderske Ambolt Studio med lydbildet og Dag Hoel fra Trondheim er co-produsent.  Jeg krysser også fingre for den trønderske klipperen Anders Teigen som er nominert som Beste klipper på ”My Life My Lesson”.

Det er mye å glede seg over for oss som elsker film. Nå er det straks kveld, rød løper og stort lerret. Og om ikke lenge er det Kosmorama også. Det kiler i magen!

Legg igjen en kommentar

