Mine 3 julefavoritter – Carsten

o-GREMLINS-facebookMan kan vel tro det er noe galt med meg når alle tre julefilmene jeg har valgt er amerikanske filmer fra 80-tallet som inneholder store doser vold. Det kan jo kanskje føles som det strider i mot juleånden, men jeg vil påstå at det er å foretrekke fremfor den hemningsløse misogynien i filmer som Love Actually. Alle disse filmene er relativt tomme kalorier og gir deg lite mer enn underholdning. Men når man ligger på sofaen med årene tettet til av ribbefett og hjernen full av dopamin etter å ha pakket opp gaver i en time er det helt greit med litt meningsløs underholdning.

Gremlins (1984)

Jeg la nok ikke merke til den underliggende kritikken av forbrukersamfunnet da jeg først så denne filmen som barn. Jeg var mer opptatt av den søte pelsdotten Gizmo og de skumle grønne monstrene, som nå virker for meg som ganske tydelige parodier på forbrukeren. De fråtser i alt de kommer over og ser aldri ut til å få nok. Det være seg mat, leker, popkultur eller alkohol. Når man kombinerer dette med de merkelige og fullstendig ubrukelige oppfinnelsene som hovedpersonens far konstant dukker opp med og den skjødesløse holdningen som skaper Gremlins-problemet til å begynne med virker det som om filmskaperne har et ganske ambivalent forhold til julen og det amerikanske samfunnet generelt. La oss forresten ikke glemme denne scenen:

Die Hard (1988)

Dette er strengt tatt ikke en julefilm. Ja, den foregår i jula, men det har veldig lite å si for historien. Jeg tar den med likevel fordi det er en knakende god actionfilm med en troverdig sårbar helt og den har et par utmerkede øyeblikk som spiller på julen. For eksempel scenen der vår mann, John McClane, som alene i en skyskraper kjemper mot terrorister som har tatt gjestene på en julefest som gisler, dreper en av terroristene og sender kroppen hans ned heisen iført nisselue og teksten «Now I have a machine gun. Ho-ho-ho.» skrevet på genseren.

Hjemme Alene (1990)

Sannsynligvis den voldeligste filmen på listen. Nei, det er ingen dødsfall i filmen, men hadde den vært realistisk ville nok de to bandittene som prøver å bryte seg inn hos lille Kevin McCallister, som ved et uhell har blitt etterlatt hjemme alene på juleaften, vært døde halvveis uti filmen. Det er heller ingen andre av filmene på denne listen som i like stor grad fråtser i voldsofrenes lidelse som denne gjør. Vi dveler ved smerteskrik og inviteres til å le av skadene. Spiker gjennom foten, murstein i ansiktet, elektrosjokk, alskens brutale fall og ildspåsettelse av hodebunnen er noen av tingene jeg kan nevne. Og det er mye mer. Hva slags barnefilm er dette egentlig? Artig læll da. Nyt en video der leger diagnostiserer skadene i filmen:

One thought on “Mine 3 julefavoritter – Carsten

  1. Vil gjerne kjøpe billett til åpning ned Luv Ullman. Hvordan gjør jeg det? Og festivalbånd ønsker jeg også.

Legg igjen en kommentar

