Mine 3 julefavoritter – Anette

Når det kommer til jul, går jeg fullstendig i barndommen. Jeg har et mytisk forhold til en gammel Tsjekkisk filmatisering av H. C. Andersens historie om Snødronningen, som ble vist på NRK på 90-tallet. Som mange av min generasjon, har jeg vokst opp med tegnefilmer fra Tsjekkia, men denne filmen har jeg aldri klart å finne igjen. Historien jeg husker er to gode venner bor, vegg i vegg med en felles takhage. En dag, blåser det plutselig opp og gutten får en bit av et is-speil i hjertet. Gutten blir slem og kald, og jenta prøver alt hun kan å redde han, men det er ingenting hun kan gjøre for å få han tilbake til den han var. En dag forsvinner han med den skumle isdronningen og jenta må dra alene for å finne og redde gutten. Det ender selvsagt godt, men jeg husker det som en veldig godt tegnet, dramatisk og trist historie.

snodronningen2

Det eneste bildet jeg har klart å grave frem fra filmen (Foto: Krátký film)

Den andre filmen jeg har et juleforhold til er Drømmen om Narnia. Men jeg skal ikke ha noen nyinnspilt animert disneyversjon, nei. I Narnia var det bare voksne mennesker utkledd i alt for svære dyrekostymer. Jeg husker så godt det utrolig skumle fremmedpolitiet, den klossete gangen til herr og fru bever og den helt grusomme isdronningen som gjorde alle hun ikke likte til sten. Det er til dette skumle universet, jeg vil tilbake!

timimeno-1988-dazzein-tv-mini-series-bbc-the-chronicles-of-narnia

Sist, kommer den barnefilmen jeg har lært å like i voksen alder. Denne er basert på en historie av Charles Dickens som det har kommet utallige versjoner av, men denne gjorde meg glad helt inn i barnehjertet. Selv om Dickens, sannsynligvis hadde snudd seg fjorten ganger rundt i graven. Men Muppetene sin versjon av Charles Dicken’s En julefortelling, gikk rett hjem til meg. Og gjør at jeg får lyst til å synge og danse, og glede meg til jul!

muppet-4
Waldorf og Statley – de to gretne herrene – spiller selvsagt rollen som Marley and Marley
Legg igjen en kommentar

