En litt annerledes topp 3 julefilmer – Sølvi

Joda, jeg gråter også av Love Actually når jeg snubler over den på TV nesten hver jul. Den var helt fantastisk da jeg så den på kino med venninnegjengen i hjembygda i 2003, og den er fortsatt en av mine julefilmfavoritter. Men den er ikke nødvendig for at jeg skal få julestemning, og det er heller ikke de andre gode – eller de mindre gode – julefilmene som har fått klassikerstatus. Jeg har faktisk aldri sett Tre nøtter til Askepott i sin helhet, og jeg ser i det hele tatt lite på TV på julaften og i starten av romjula.

loveactually
Love Actually

Det som derimot har blitt min julefilmtradisjon, er å bruke ledige timer i adventstida til å se tilfeldige, helst amerikanske, julefilmer jeg aldri har hørt om, oftest produsert for TV, som jeg ikke forventer å huske tittelen på en uke senere. Oftest klisjéfylte, søtladne saueperler av noen filmer, men det hender at jeg snubler over filmer som faktisk gir meg en god følelse i hjertet mens jeg sitter og gomler klementiner og pepperkaker. Eller kanskje jeg lurer meg selv, og bare blir mer tolerant jo mer jeg gir meg hen til filmfortellingene, jo lenger jeg synker inn i de glitrende, familievennlige, og ofte i overkant moraliserende historiene som utspiller seg på skjermen.

Jeg sliter som sagt med å huske titlene på disse filmene, men heldigvis fører jeg logg over alle filmer jeg ser, så her får dere de tre julefilmene jeg så sist:

12 Dates of Christmas - Movie Poster (Crop)1521640512.png
12 Dates of Christmas

12 Dates of Christmas (James Hayman, 2011)

Amy Smart spiller single Kate som har en blind date på julaften. Men etter å ha blitt spraya i ansiktet med en mystisk parfyme, går dagen på repeat. Tittelen røper hvor mange ganger hun må gjenoppleve dagen, så det er ikke der spenningen ligger. Filmen begynner som en klein cocktail av dårlig manus, regi og skuespill, men den kommer seg etter hvert. Den blir faktisk ganske rørende, når Kate begynner å bli oppmerksom på menneskene rundt seg og blir et bedre menneske. Det viktigste er kanskje at hun blir et bedre koneemne: Hun lærer seg å bake. Jeg skal ikke røpe om hun går tilbake til eksen hun ikke passer så godt sammen med, eller om hun går for den nye fyren (Mark-Paul Gosselaar fra Saved by the Bell), du kan se filmen på Netflix hvis du har en sliten adventssøndag og trenger litt enkel underholdning.

enhanced-buzz-12177-1356229693-0
Christmas Cupid

Christmas Cupid (Gil Junger, 2010)

Nok en TV-film, denne gangen med Christina Milian i hovedrollen. Denne så jeg i fjor, og jeg må innrømme at jeg ikke egentlig husker å ha sett den, så jeg har lest meg opp litt for å prøve å friske opp minnet. Sloane er ei stilig dame som gjør det bra i PR-bransjen, men så dør kjendisklienten Caitlin og blir Sloanes personlige “Jacob Marley” fra Dickens’ Et julekvad. Ghosts of Christmas past, present og future, altså, forkledd som Sloanes ex-kjærester. Ifølge IMDb blir resultatet at Sloane gir seg som arbeidsnarkoman, finner sammen igjen med en ex og blir et bedre menneske.

Unknown
A Christmas Romance

A Christmas Romance (Sheldon Larry, 1994)

Denne filmen snubla jeg over på dansk TV i desember i fjor, og den er faktisk temmelig trivelig og minneverdig. Det er vel et kvalitetstegn at en TV-film fortsatt har et liv 20 år etter at den først ble sendt. Olivia Newton-John spiller den hyggelige alenemora Julia som har et hardt liv. Mannen hennes er død, og banken truer med å ta huset – og det rett før jul! Men så krasjer pengeinnkreveren bilen sin på vei hjem, og han blir værfast hos Julia og døtrene, som tar seg godt av ham. Du kan jo prøve å gjette hvem som blir et bedre menneske i denne filmen.

Mange julehistorier har en tydelig moral, og det dukket jammen meg opp en i min også: Det er vel og bra med tradisjonsrike julefavoritter, men noen ganger kan man finne overraskende gode historier ved å zappe tilfeldig gjennom TV-kanalene. Man bør være forberedt på å se mye ræl på veien – men jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg at forglemmelige julefilmer er en viktig del av det som gjør jul til jul, i hvert fall hjemme hos meg.

Legg igjen en kommentar

