Filmfredag: Fatima

Når «alle» skriver om, tenker på og planlegger å se SPECTRE føler jeg ikke at den trenger noe ekstra drahjelp i dag. Det kunne dog vært en bro mellom forrige ukes blogg og denne. Evigunge Monica Bellucci som ble Bond-pike, eller det er vel rettere å si Bond-dame i en alder av 50 ble behørig nevnt etter et kort møte i Roma sist uke.

Da vil jeg heller snakke om en liten film som nå ser ut til å være klar for Kosmorama. I Cannes i vår opplevde jeg den største om mest intense applaus etter en film jeg noensinne har opplevd på en filmfestival (det har begynt å bli noen filmopplevelser på festival for meg de siste 30 årene).

fatima 2

FATIMA er et godt drama, en ekte og nær film om en innvandrerkvinne som sliter med å få hverdagene til å henge sammen. Hun har et ønske, at døtrene skal få gode og integrerte liv i det franske samfunnet. Utfordringene og problemene står i kø, men hun jobber på. En hverdagshelt i en hverdagsfilm. Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstod hvorfor folk rett og slett gikk nesten amok. Da amatørskuespiller Soria Zeroual som her gjør sin eneste rolle løftes frem at det entusiastiske publikummet er det ikke vanskelig å skjønne at hun ble rørt, og det var lett å bli smittet. Jeg fant meg selv også klappende i trampeklapp sammen hundretalls franskmenn. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det var et innestengt behov for å demonstrere solidaritet som gjorde at det tok av slik.

fatima

Front National med Marine Le Pen i spissen står sterkt sør i Frankrike, og det hadde vært mye styr på vårparten, med mange angrep på den store gruppen av emigranter som er en betydelig del av det franske samfunnet. Jeg kunne ikke forstå engasjementet som noe annet enn et svar på dette.

Regissør Philippe Faucon har nesten skapt en egen genre i Frankrike med filmer spesielt om 2. generasjons franskmenn med innvandrerforeldre. Den forrige LA DÉSINTÉGRATION hadde vi stor suksess med på Kosmorama i 2012. Kanskje skjer det på nytt med FATIMA i 2016?

Legg igjen en kommentar

