Filmfest i Roma


Roma er en av verdens største turistfeller. Hele byen er et gigantisk museum. Det å sitte på torget foran Pantheon og vite at akkurat der satt det folk og så på akkurat den samme bygningen mer enn 500 år før slaget ved Hafrsfjord er mektig. Når man reker gjennom trange gater som ikke er designet for moderne biltrafikk dukker det plutselig opp en katedral. Fra utsiden bare en åpen dør på en anonym fasade, men på innsiden et skue.

bilde-4
Jeg skal ikke påberope meg å være verdensvant, men jeg har vært nok på tur til å ha lært at man ikke spiser mat veldig nært store turistattraksjoner. Hotellet mitt i Roma var praktisk talt vis-a-vis Trevifontenen, den som Anita Ekberg gjorde legendarisk da hun badet i den i filmen La Dolce Vita fra 1960. Derfor spiser man ikke på restaurant rett ved Treivifontenen, som forøvrig har vært innpakket, uten vann og en skygge av seg selv i to år nå (under grundig og langvarig restaurering), uten å sjekke prisen først.

Da jeg så at en Lasagne kostet 12 euro tenkte jeg litt overrasket at det var da ikke så ille, nesten standard pris som på de litt mer beskjedne restaurantene i bakgatene som romerne selv går på, hvor det er enkelt, men skikkelig mat. Da jeg fikk Lasagnen servert forstod jeg raskt at det er mange måter å snyte folk på. Det var den stusseligste serveringen jeg har sett på mange år. Ferdiglasagnen i frysedisken på Rema 1000 er bedre – og større! Jeg måtte gå litt lenger vekk og kjøpe meg en pizza i tillegg.

bilde-5

Ingen Filmfest i Italia uten litt glamour. Monica Bellucci må vel med all mulig forsiktighet sies å være en filmdiva. I tillegg til å være uforskammet snerten til voksen dame å være (har vel rundet 50 hun også nå) spiller hun svært ofte sterke kvinneroller i kunstnerisk ambisiøse filmer. Guy Édoin, kanadisk filmskaper som besøkte Kosmorama med filmen MARÉCAGES i 2012 var her med sine nye film VILLE-MARIE med Monica i hovedrollen. Édoin var en skjønn gjest, deltok på stabens lag i Filmquizen og storkoste seg i vårt selskap. Jeg forsøkte å rope til han i kaoset der han kom sammen med Bellucci: Guy – remember me – Ola fra Kosmorama and Trondheim. Det hadde vært kult om han hadde hørt meg stoppet opp og posert litt sammen med Monica Bellucci. I steden ble det et ufokusert bilde hvor de stresser forbi på vei til visning, og man kan se at det er Monica Bellucci om man legger godviljen til, og man ser at der er Guy Édoin ved hennes side om man kjenner’n.

bilde-6

I morgen på filmfredag på bloggen skal jeg lufte noen taker om de filmene jeg har sett, det var mye bra film i Roma i år.

Hilsen
Ola på tur

Legg igjen en kommentar

