Kosmoramas barnefilm-favoritter

Vi er godt i gang med å planlegge neste års Kosmokidsprogram og vi har snakket mye om barnefilm på kontoret i det siste. For noen av oss har det vært lett å komme på hvilke filmer vi elsket som barn, eller som vi har fått øynene opp for i senere tid, mens noen virkelig har måtte gått i tenkeboksen.

Og vi har kommet frem til mange filmer innen for et stort spekter. Alt fra klassiske Astrid Lindgren og store Disney-filmer til norske filmer. Å tenke tilbake på barnefilmer kan virkelig bringe frem følelser og vi har kost oss mye med mimring og diskusjoner rundt våre favoritter.

Silje

Ronja

Ronja Røverdatter er nok min favorittbarnefilm. Jeg så den på kino flere ganger og satte pris på den blant annet fordi den var en stor opplevelse for hele familien. Ronja er også en veldig kul jente som jeg tror nesten hele min generasjon kunne identifisere seg med.
Da filmen kom ut, syntes vi de hadde løst eventyraspektet av historien godt. Spesialeffektene på 80-tallet er ingenting mot dagens teknologi, men vi skvatt godt i setene ved flere anledninger. Ronja Røverdatter er en film om vennskap, fellesskap og kjærlighet. Ronja vokser opp som eneste barn i røverborgen. En dag blir hun venn med sønnen til slektas erkefiende. Deres vennskap er så sterkt at de rømmer til skogs når fedrene motsetter seg det. Når barna blir venner, må også det verste fiendskap ta slutt – dette er en film hvor barna må overkomme mange prøvelser og farer, men det går bra til slutt.

Ola

katteprinsen_2Katteprinsen så jeg for å vurdere den til Tromsø Int. Film Festival i 2003. Jeg så den på en VHS med engelsk tekst sammen med ungene som var 4 og 6 år gamle. De skjønte ikke et kvidder, men allikevel skjønte de alt og ville bare spole tilbake og se den om igjen med det samme. Katter har alltid fascinert meg, de lever på en måte i en annen dimensjon og er i hvert fall seg selv nok i den fysiske verdenen vi deler sammen med dem. I filmen redder en ung jente en katt for å bli overkjørt av en bil og kattenes andre dimensjon, deres andre verden åpnes opp for jenta. I tillegg er filmen fra Ghibli, med alle de kvalitetene det medfører. Rett og slett en magisk opplevelse.


Sølvi

muppetDet er lenge siden jeg har sett noe særlig barnefilm, men jeg hadde definitivt en favoritt da jeg var ett år gammel, og jeg mistenker at jeg hadde likt den godt i dag også: THE MUPPET MOVIE (James Frawley, 1979). Jeg så den flere ganger om dagen, og jeg husker noen scener veldig godt, så jeg må nok ha fortsatt å se den som litt eldre unge også: Kermit som synger i sumpen, Gonzo som løftes opp av ballonger og flyr av gårde, og en bebrillet pianist som jeg helt til i dag har trodd faktisk var Elton John (ifølge rollelista heter han Paul Williams). På rollelista finner jeg også flere kjente personer jeg ikke ante hvem var da jeg var liten, som Steve Martin, Mel Brooks og Orson Welles. Jeg kjøpte den faktisk på DVD for noen år siden, men den har blitt stående i hylla. Kanskje på tide å plukke den fram!

 

Julie

lion king 2Min favoritt barnefilm er Løvenes konge. Filmen handler om den unge løven Simba, som ikke finner sin plass blant løvene og derfor rømmer fra flokken. Jeg husker veldig godt første gang jeg så den. Da var jeg på bygdekino med mamma og jeg latet som at jeg ikke gråt når faren til Simba faller ned og dør. Den vekket mange følelser i meg, jeg blir veldig trist når faren til Simba dør, men jeg blir også veldig glad når Simba og Nala møtes. Den er både spennende og morsom.  Det er en film jeg har sett flere ganger og kommer til å se igjen. Jeg liker historien, karakterene og musikken.

 

Guro

inMin helt klare barnefilm-favoritt er filmen Ikke naken, selv om den strengt tatt tilhører ungdomsfilm kategorien. Men jeg likte den så godt at når jeg så den igjen for ikke lenge siden, kunne jeg så å si alle replikkene enda. Jeg har med andre ord sett denne filmen utrolig mange ganger, og jeg må si at den fortsatt er like bra! Jeg tror det var en blanding av interesser, nysgjerrighet og alderen jeg var i som gjorde at jeg elsket filmen. Ikke naken handler om det å bli tenåring, kjærlighet, vennskap, å bli forelsket for første gang og om å forsøke å ikke forelske seg. Hovedpersonen Selma er en bestemt og rå ung jente som har bestemt seg for ikke å interessere seg for gutter. Hun vil heller satse på vitenskapen og vinne en nobelpris, gjerne i forplantningslære. Hun møter en som har de samme interessene som henne, men det er en gutt. Og det er da problemene dukker opp.

 

Hva er din barnefilm-favoritt?

Legg igjen en kommentar

