Filmprisene er delt ut i Cannes

Den 68’de filmfestivalen i Cannes er over og prisene ble delt ut søndag kveld. Den gjeveste prisen, gullpalmen, gikk litt overraskende til den franske filmen Dheepan regissert av Jacques Audiard. I Norge mest kjent for filmene Rust and Bone (2012) og Profeten (2009).

Dheepan er en tamilsk tigerkriger som hopper av borgerkrigen på Sri Lanka, finner en fiktiv kone og et fiktivt barn (som har fått hele sin originale familie drept i krigen) som skrus sammen til en fiktiv familie. De prøver å komme seg til London, men ender opp i Frankrike. De prøver å lære seg språket og fungere som en familie. Fortiden henger over dem som et tungt teppe og veien inn i femtiden er kronglete og vanskelig.

Dheepan er en ærlig og viktig film både om årsaken til at folk flykter og hvor vanskelig det kan være å bli godtatt og tilpasse seg det stedet de kommer til.

epa04759606 An undated handout film still provided by the Cannes Film Festival organisation on 21 May 2015 shows a scene of 'Dheepan'. The movie by French director Jacques Audiard is presented in the Official Competition at the 68th annual Cannes Film Festival running from 13 to 24 May 2015. EPA/WHY NOT PRODUCTIONS / CANNES FILM FESTIVAL / HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Filmen var absolutt en av de beste vi så i Cannes, personlig synes jeg den sporet litt av på slutten og var derfor ikke min favoritt til de gjeveste prisene.

Filmen var ikke kjøpt til norsk distribusjon før den vant, nå blir den nok sannsynligvis det og sikres en tur på norske kinoer. Hvis ikke har vi festival i mars neste år.

Juryens Grand Prix, egentlig sølv- eller andreplassen gikk til en av de mest omtalte filmene, den ungarske Son of Saul regissert av László Nemes. Den ble tidlig kjøpt av Arthaus og kommer mest sannsynlig på kino allerede i høst. Filmen er et sjelsettende drama fra konsentrasjonsleieren under 2. verdenskrig.

Son-of-Saul

Taiwanske Hou Hsiao-Hsien fikk regiprisen med filmen The Assassin. Et etstetisk historisk drama.

Så endelig en pris til min personlige favoritt Chronic. Regissør og manusforfatter Michel Franco fikk prisen for beste manus.Chronic er en av disse stille og varsomme filmene som legger lag på lag på en hverdagssituasjon. De sår noen frø underveis som skaper undring om hva dette egentlig handler om. Tim Roth spiller en hjelpepleier som pleier dødssyke mennesker 24/7 i deres egne hjem. Filmens hovedtema kommer så subtilt seilende at det vil være ødeleggende for filmopplevelsen om det røpes. Dette er en film vi virkelig håper vi kan presentere til publikum under Kosmorama 2016!

Prisen for beste kvinnelige hovedrolle ble delt mellom Emmanuelle Bercot fra filmen Mon Roi av Maiwenn og Rodney Mara fra Carol av Todd Haynes.

Bercot fortjente virkelig en pris etter en fantastisk rolle. Litt overaskende var det kanskje at det var Rooney Mara og ikke Kate Blanchett som fikk prisen.

Carol er det veldig ovverraskende om vi ikke får se på norske kinoer allerede i høst. Mon Roi vil nok også dukke opp etter hvert, om ikke annet på Kosmorama neste vår.

Vincent Lindon fikk prisen for beste mannlige hovedrolle i den franske The Measure of a Man regissert av Stéphane Brizé. Han spiller en arbeidsledig mann i 50-årene som sliter med å finne veien tilbake til arbeidslivet. Filmen var en av de bedre og det var stålende spilt av Lindon, men her trodde jeg virkelig at det var Vincent Cassel som skulle stikke av med prisen for en fantastisk rolle i Mon Roi.

Bronse eller tredjeplassen, juryprisen, gikk til grekeren Yorgos Lanthimos for The Lobster. Lanthimos er mest kjent for det rystende dramaet Dogtooth fra 2009. I The Lobster møter du Colin Farrel i spissen for et stjernespekka lag med bla Rachel Weisz, Lea Seydoyx, Ben Wishaw og John C. Reilly. De er under et enormt press: I denne (nær-)framtidsfabelen er single nødt til å finne seg en partner innen 45 dager, ellers blir de forvandlet til dyr og satt ut i naturen. Karakteren Colin Farrel spiller, sier ha ønsker å bli en hummer hvis dette skjer med han – de lever til de blir over 100 år, om de ikke blir fanget før da. Som dere skjønner, ganske så absurd film dette her. Mollstemt humor som får deg både til å le og tenke på hvordan det går an å finne på en så sprø historie. For øvrig gikk vi nesten på John C. Reilly i Cannes gater natten før filmprisutdelingene. Han så ganske fornøyd ut, med en liten hatt dansende oppå krøllene sine.

Det viktigste sideprogrammet Un Certain Regard har sine egne priser. Hovedprisen gikk til islandske Rams av Grimur Håkonarson. Filmen er kjøpt av Arthaus og kommer på kino om ikke så lenge.

Rams

Juryprisen gikk til The High Sun av Dalibor Matanic. Borgerkrigen i Krotia skildret i tre noveller hvor tema er kjærlighet på tvers av de etniske og politiske motsetningene. Handlingen i den første er lagt til 1991 og viser usikkerheten og kaoset før krigen starter. Den andre fra 2001 viser kaoset når krigen nettopp er over og folk som har flyktet begynner å komme hjem igjen for å bygge opp husene sine. Den siste episoden er fra 2011 og viser hvordan krigen fremdeles er et sår som ikke har grodd. Dette var en av de bedre filmene vi så i Cannes, og vi skal gjøre det vi kan for at den blir å se på det store lerretet, også i Trondheim.

The High Sun av Dalibor Matanic

Un Certain Regards regispris gikk til veteranen Kiyoshi Kurosawa med filmen Journey to the Shore. En av de mer uforståelige prisene spør du meg. Lenge siden jeg har kjedet meg så mye i en kinosal.

Talentprisen gikk gledelig til rumenske Corneliu Porumboius film The Treasure. En ung mann overtales til å låne bort penger til en nabo i pengenød som mener at det er nedgravd en skatt på en gammel familieeiendom. De leier en dyr metalldetektor og drar på skattejakt. Det er vel strengt tatt filmens hele handling. Allikevel vil jeg strekke meg så langt å si at dette er en underfundig komedie. Av en kollega ble den solgt inn som en film med den mest overraskende slutten du kan tenke deg. Når slutten nærmer seg begynner man unektelig å gruble på hvordan kan slutten kan være så overraskende. Jeg skal love at jeg ikke ble skuffet. Ingen kan drømme om at det som skjer til slutt skjer. Vi håper virkelig at vi kan lokke dere alle sammen til den samme opplevelsen i mars neste år.

The Treasure

For å tøye prisvolumet litt har de i tillegg til talenprisen en pris for ”Promizing Future” gitt til en debutant.

Prisen ble delt mellom iranske Nahid av Ida Panahandeh og Indiske Masaan av Neeraj Ghaywan. Begge var solide filmer som vi håper å presentere på Kosmorama.

Cannesfestivalen har i tillegg til hovedprogrammene i regi av filmfestivalen to viktige sideprogrammer som ledes og avvikles av organisasjoner på utsiden av hovedfestivalen. ”Quinzaine Des Réalisateurs” som arrangeres av forbundet for franske filmregissører og ”Semaine de la critique” som arrangeres av det franske filmkritikerlaget har sine egne priser.

Caméra d’or, eller gullkameraet, deles ut til beste debutant på tvers av alle disse programmene.

Prisen gikk til César-Augusto Acevedo for filmen La Tierra Y La Sombra fra kritikeruken. En av de mange filmene vi ikke fikk sett i Cannes, men som vi skal sjekke ut i god tid før vi når Kosmorama 2016.

Hilsen Ola

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s