Helsesko og høye hæler i Cannes

Hvorfor har damene på filmfestival så store vesker? Fordi de alltid må ha med et par sko ekstra!

Det er dag tre i Cannes, klokka har bikket seks om ettermiddagen og skritt-telleren på armbåndsuret mitt, som kan nær sagt alt, bortsett fra å koke egg, melder om 16.632 skritt. Fortsatt er filmkvelden ung, og jeg regner med både flere skritt og flere kinoer før Askepott-timen ringer inn. Jeg innrømmer glatt: det er no way for ei dame fra Norway, oftest observert i joggesko, å vrikke seg avgårde så mange skritt på høye hæler. Ola har vært innom temaet før, og det må understrekes igjen: Det vi har lært i Cannes i år, er at kvinnens galla først og fremst defineres av høyden på hælene! Enda godt ingen så de flate sandalene under den side kjolen i fjor. I år tok jeg ikke sjansen på å bli  stoppet i døra, så jeg gikk sporensstreks til innkjøp av et par lekre blå sandaler med HØY hel på en av byens mer eksklusive forretninger. For øvrig var det smokingbukse og en ti år gammel Dries Van Noten topp. Jeg gikk gjennom sensuren og fikk se kinesiske superstjerner fra «Mountains May Depart» av Jia Zhang-Ke sole seg i blitzregnet på den røde løperen. De damene hadde ikke nøyd seg med kun nye sko: , kjolene var vakre, veskene dyre og de hadde nok tilbrakt noen timer både hos frisøren og sminkøren før de trippet elegant opp trappene på de skyhøye hælene. Ja, det er et sirkus og det er morsomt å oppleve en flik av det. Til daglig gleder jeg meg mer over at Birkenstock har kommet inn i motemafians varme, nå kan du trygt gå i helsesko før du har nådd pensjonsalderen og til og med få street cred. Eller? Kanskje det allerede er yesteday’s news, sååå sommeren 2014, lizzm.

Som dere skjønner, i Cannes mesker vi oss i I-landsproblemer disse dagene. Det er godt at galskapen snart er over, for i lengden kan dette umulig være sunt!

Hilsen Silje

bilde

Legg igjen en kommentar

