KOSMORAMAS FILMSJEF ER PÅ PLASS PÅ FILMFESTIVALEN I CANNES

I Cannes er fargen på akkrediteringskortet det som betyr noe. En rød stripe nederst på markedskortet avgjør om du er prioritert og får ta den korte køen. Da jeg kom ned til Cannes oppdaget jeg at de hadde tatt fra meg den røde stripen. Resultatet er at man må bruke dyrebar tid på å skrive en klage, en ny søknad og gå opp å stille seg i den lange køen.

IMG_57341

Bildet viser ikke køen noen rettferdighet. Jeg kom dit en time før forstillingen startet, køen var allerede flere hundre meter lang og det er langt fra sikkert at du kommer inn. Jeg kom inn som en av de siste, og fikk en plass så langt ut til siden at jeg kun så halve lerretet. Filmen var bra den (den halvdelen jeg så). Vi får vel vise MARYLAND av Alice Winocour slik at jeg får sett høyre del av bildet også 🙂

Utsikten fra leiligheten vi har fått her nede er det imidlertid ingen ting å si på.

IMG_20671

Ellers er det to snakkiser her nede; kompisene Tod Haynes og Gus Van Sant som begge bor i Portland og er nærmest naboer. Begge har film i hovedkonkurransen og kjemper om gullpalmen. Van Sant har fått tidenes mest unisone slakt, mens Tod Haynes’ CAROL med Cate Blanchet seiler opp som en av de store favorittene til det som er av priser her nede. Til i kveld da, når Joachim Triers film LOUDER THAN BOMBS blir vist. Ryktebørsen begynner her i morgen.

Hilsen Ola

Legg igjen en kommentar

