Den nye Kosmoramadama

1510939_10152202311309515_954632341_nHei Kosmorama-venner, godt nytt år! Nå går vi lysere tider i møte, og bra er det! Samtidig gleder jeg meg aller mest til kombinasjonen av milde vårkvelder og det frivillig valgte filmmørket! Årets festival fra 28.april til 4.mai byr som alltid på godbiter fra hele verden. Jeg gleder meg som en unge til å kunne fortelle mer om hva vi har i ermet. Til tross for at jeg kun har jobbet drøye to uker når dette skrives, har jeg skjønt at det er mye på gang, masse engasjement og flotte folk med på laget.

Jeg har fått overrekt stafettpinnen som direktør i spurtetappen fram mot festival. Om knappe fem måneder skal alt være på plass. Det blir nok både litt svette og tårer (ikke blod, håper jeg) på veien, men åkkesom er jeg sikker på at 10-årsjubileet skal bli et vi kan glede oss og være stolte over. Jeg setter kjempepris på å få muligheten til å være med på å lede og utvikle festivalen sammen med ansatte, frivillige og andre støttespillere de neste årene. Så langt i (arbeids-)livet har jeg jobbet mest med teater og litteratur, men hjerte mitt banker hardt for film også.

Jeg pleier å si at jeg elsker teatret fordi jeg blir imponert over alt utøverne får til live, jeg digger litteraturen fordi den kan oppleves helt alene og jeg er en filmfantast fordi det er utprega sosialt å sitte i kinomørket sammen med mange andre – og ha din helt egne opplevelse og samtidig kanskje bobler over av lyst til å prate videre om filmen over en øl etterpå med de du kjenner. Noe annet jeg virkelig setter pris på er når folk gjenforteller filmer de har sett, eller når jeg er på et helt annet sted i verden og plutselig oppdager at mine nye, utenlandske bekjente er akkurat like store fan av en viss regissør, film eller filmscene som jeg er. Jeg tror ikke jeg tar for hardt i om jeg sier at jeg har gaula refreng fra The Blues Brothers i minst fem land og tre verdensdeler (ja, der har du min guilTy pleasure), og jeg slapp å synge alene, for å si det sånn…

P.S – hvis du lurer på det bildet i heisen, så er jeg hun med lue på. De andre to er Hege og Ola fra Storytelling og Kosmorama – så glade er filmfolk når de er ute på festivaltur – men det skal jeg fortelle enda litt mer om neste gang!

Legg igjen en kommentar

