Ventana Sur -et filmmarked helt på andre siden av jordkloden

img_22Ventana Sur betyr noe slikt som vindu mot sør. Ventana Sur er et filmmarked i Buenos Aires – millionbyen som sies å være akkurat som Paris var på 70- og 80-tallet. Det er mildest talt fascinerende å være her. Definitivt annerledes og eksotisk, byen har et udiskutabelt særpreg som jeg vel bare kan si at byer som London, Paris og New York har gitt meg tidligere. Biffene her er sykt store, møre og gode, og det spøkes om at man må betale overvekt på hjemturen igjen.

Og det er ufattelig langt hjemmefra. Jeg er nok i tillegg den lengstfarende personen på hele dette markedet (så lenge det ikke er noen fra Tromsø her). Nesten 20 timer med effektiv flytid er langt. Det sies at reisen Frankfurt – Buenos Aires og Amsterdam – Buenos Aires er de lengste rutene i hele rutenettet til henholdsvis Lufthansa og KLM.

Jeg er langt borte, det kjennes på kroppen på grunn av den lange reisen, det føles på kroppen fordi det er 34 varmegrader i desember og det føles av sansene at dette er veldig annerledes enn det meste, men det hyggelige er at man trenger ikke mer enn en dag i Buenos Aires før man føler seg hjemme.

Som drosjene preger Londom og New York preger også de sorte og gule taxiene Buenos Aires
Som drosjene preger Londom og New York preger også de sorte og gule taxiene Buenos Aires

Ventana Sur er et filmmarked, og hva skiller et filmmarked fra en filmfestival. Først og fremst publikum. Her er det bare bransjefolk, oppkjøpere av filmrettigheter, distributører og festivalarrangører, men ellers er det nær sagt som vanlig. Filmene starter kl. 10.00 på morgenen og siste forestilling starter kl. 20.00, og det er ca. 7 filmer å velge mellom rundt regnet annenhver time. Et kvartal fra kinoen er messeområdet hvor alle selgerne har sine små ”stands”. Hvor de sitter og sender oss hundrevis av epost hver eneste dag (føles i hvert fall slik) og inviterer oss til møter og oppfordrer oss til å se akkurat deres film.

Ventana Sur er et latinamerikansk marked. Her er det kun spanskspråklige filmer fra Mexico i nord til Argentina og Chile i sør, i tillegg til Brasil selvsagt, som kan mer enn å spille fotball. Og det mest geniale med det hele er at både reise og opphold betales av sponsorene av markedet. Da blir det rett og slett umulig å takke nei når invitasjonen kommer en gang på tidlighøsten, man vil da ikke virke utakknemlig og uhøflig heller?

 

Advertisements