Et dypdykk i virkeligheten: TRD 2013

Det tar gjerne et par dager å får hodet over vannet igjen etter å ha arrangert festival, om den så er stor eller liten. På Trondheim Dokumentarfestival (TRD) var to av Kosmoramas folk i sving fra tidlig til seint, og både teknisk leder Torbjørn og bransjeansvarlig Svein Inge var fornøyde medlemmer av TRD-staben etter vellykket gjennomføring og livlig festavslutning seint lørdag kveld.

TRD viser dokumentar i alle former, farger og fasonger – og fra alle sjangere og medier. I år handlet det tradisjonen tro mye om dokumentarfoto, og festivalen hadde nok en gang hentet inn noen av (ja, faktisk) verdens beste fotodokumentarister. Det gir en viss ærefrykt for en filmfestivalmann å erfare at det man er med på holder så høy internasjonal klasse som det TRD gjør på fotofronten, og det er noe å hente mye inspirasjon fra. Dessuten er fotografer ålreite dyr, og de fleste av dem liker både å danse og å være oppe lenge om kvelden.

Jocelyn Bain Hogg kler på seg mikrofonen.
Jocelyn Bain Hogg blir påkledd mikrofon.

Men vi driver jo med film, og «dokumentar» brukes ofte som synonym for dokumentarfilm. Litt for ofte, selvsagt, siden man alltid må presisere at TRD ikke er en dokumentarfilmfestival per se. I alle fall: På TRD i år kunne vi se to helaftens dokumentarfilmer, og vi fikk smakebiter fra tre kommende norske filmer. Det store scoopet var selvsagt førpremieren på The Act of Killing, seksergrossisten som endelig kom på kino i Norge på tampen av TRD-uka. Alle må gå og se den nå! TRD-visningen var godt besøkt, men festivalen hadde enda større suksess med påfølgende dags visning av Which Way Is the Front Line from Here?, en film om fotografen Tim Hetherington, som så tragisk mistet livet i en trefning i Misrata i Libya under borgerkrigen i 2011. Filmens produsent James Brabazon var på plass i en fullsatt kinosal, og som en av Hetheringtons nærmeste venner og samarbeidspartnere svarte han inngående – og frittalende – på spørsmålene fra et engasjert og berørt publikum.

Etter to kvelder i kinosalen gikk ferden videre til Dokkhuset og det tettpakkede programmet som har blitt TRDs varemerke: Dokumentar i form av film, foto, radio, tv, litteratur, tegneserie, scenekust og mer, i skjønn forening og i intensive doser. Festivalopplevelsen her går ut på å entre salen og bare få massive mengder inntrykk, erfaringer og kunstnerisk og sosialt påfyll, og så ta de nødvendige mat- og drikkepausene underveis. Alt skjer på huset, og alle er på huset – sammen og samtidig. På denne måten blir Dokkhuset en smeltedigel for dokumentarinteresserte og faktisk også et veldig festlig sted å være.

Klipp fra innspillingen av Flink pike.
Klipp fra innspillingen av Flink pike.

Lørdag 16. november ble på mange måter selve filmdagen på årets TRD. Først ut var Solveig Melkeraaen, som presenterte sin kommende kinodokumentar Flink pike sammen med sin makker Lars Joakim Ringom. Flink pike kommer på norske kinoer vinteren 2014 og er en selvbiografisk film om depresjon og kunsten å gi faen – en kunst det kan lønne seg å lære mer av for mange. Noen av de som KAN kunsten får vi så møte i filmen som Christian Falch og Fredrik Horn Akselsen holder på med: Blackhearts skal vise oss hvordan norsk black metal har blitt fortolket i andre land, og hvordan musikken og kulturen har blitt en mytologisert inspirasjon for ulike ytterliggående tanker og levesett, det være seg høyreekstrem politikk i Hellas eller satanisme i praksis i Colombia. Filmens store helt ser ut til å være Sina, den eneste black metal-musikeren i Iran. Han brenner intenst for musikken og drømmer om å kunne opptre og spille inn plater, men han vet at han setter både seg selv og sin familie i fare når han lever i et land med et usedvanlig intolerant regime.

Blackhearts er ennå «bare» i utvikling, men det blir film av det, og alt tyder på at den blir veldig bra. Produsent Christian Falch trenger imidlertid ikke å vente til 2015 (eller noe sånt) før han kan motta et begeistret publikums hyllest, for han er faktisk allerede på kino i Danmark(!) med Two Raging Grannies, som er Håvard Bustnes’ nå helt ferdige nye dokumentarfilm. Helt premiereklar i Norge er den ikke, så TRD-publikummet fikk kun noen utvalgte smakebiter fra filmen sammen med vettuge og vittige utsagn fra regissøren og produsenten, som også hadde med seg klipper Anders Teigen og filmfotograf Viggo Knudsen på scenen. Film er teamwork, og dette laget er veldig solid. Two Raging Grannies er en sjarmbombe om to eldgamle samfunnsaktivister på motorisert rullator som får det for seg å gå til aksjon mot Wall Street og en gang for alle ta rede på hvorfor i all verden det er nødvendig med evinnelig økonomisk vekst.

Gjengen bak Two Raging Grannies på scenen. Ordstyreren helt til venstre.
Gjengen bak Two Raging Grannies på scenen. Ordstyreren helt til venstre.

Two Raging Grannies gikk rett hjem hos publikum på Dokkhuset, og det ble en lørdagskveld med svært god stemning både i salen og i baren. Før og etter den siste filmpresentasjonen sto forøvrig to av festivalens fotoheadlinere på scenen, og på hver sitt fullstendig ulike vis ga de oss også en smak av en filmatisk virkelighet der ute:  Jocelyn Bain Hogg fotograferer virkelighetens gangstere, sosietetslivet i britisk overklasse, kjendisfylla på Ibiza og skyggesiden av Hollywood, mens Lars Tunbjörks blikk på hverdags-Sverige gir visse assosiasjoner til Bent Hamer. Begge menns arbeid er uovertruffent og tildels magisk. Hodet fylles helt med bilder. Bain Hogg kommenterer motivene med skarp britisk ironi. Tunbjörk sier stort sett bare «Kramfors» og «Kiruna». Jeg vet hvor bildet er tatt. Ikke alltid når, kun delvis hvorfor. Det er nok. Etterpå blir det det fest.

Ramaskriks plakatkunstner presenterer seg selv.
Ramaskriks plakatkunstner presenterer en selvbiografisk tegneserie.

Alle foto: Bård Ivar Basmo

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s