Mer om manglende norsk filmformidlingspolitikk

Min lille epistel på Kosmobloggen sist fredag har nådd Kulturdepartementet. Statssekretær i departementet Mina Gerhardsen gir i dagens Adresseavis et tilsvar. Hun reagerer på min kritikk og mener jeg burde visst bedre. De har jo økt støtten på filmområdet med 67 % til 695 millioner kroner!

Fantastisk, og jeg er ikke ironisk. De fleste av oss som jobber med filmformidling har ofte jublet sammen med produksjonsmiljøet over det løftet norsk film har fått de siste årene. Et politisk initiativ og et løft som både har gitt kommersiell og kunstnerisk suksess. Det skal både politikere og byråkrati har ros for – og det har de fått.

Men det er ikke økningen i satsingen på norsk filmproduksjon mitt innlegg handler om. Det er den manglende forståelsen for, og evnen til å gjøre noe med en generell filmformidling i krise. Ubevisst blanding av kortene er fremdeles inkompetent eller bærer preg av handlingslammelse. Om det er en bevisst blanding av kortene så tilføres et nytt element; frekkhetens nådegave, eller er det slik politikk drives?

Gerhardsen sier videre at de har stor bevissthet rundt det behovet filmbransjen har. At norsk film og den norske filmarven skal ha et publikum også i fremtida er viktig for oss, sier hun.

Jeg er overhodet ikke uenig i dette. Men hun svarer ikke på det jeg og mange har prøvd å si lenge nå. Det er en nasjonal filmformidlingspolitikk vi etterlyser, og da handler det faktisk for en gangs skyld veldig lite om norsk film, men om kinopolitikk og kinokultur utenfor den kommersielle og selvgående delen av bransjen.

Jeg er fremdeles veldig spent på den nære fremtiden. Det er ikke beroligende å høre på Mina Gerhardsen.

Ola Lund Renolen

På spissen – om manglende norsk filmformidlingspolitikk

 

 

Legg igjen en kommentar

