Programsjefens filmblogg

En vesentlig del av jobben min i Kosmorama er å se mye film, holde meg oppdatert og fysisk være på leting etter de filmene som vi skal fylle programmet med neste år. Neste år er akkurat nå uke 18 i 2014, nærmere bestemt mellom 28. April og 4.mai. Vi som jobber med Kosmoramas program er så vidt kommet i gang og med jevne mellomrom vil jeg dele biter av filmhverdagen vår i denne bloggen.

Når man er så heldig at hobbyen og den store interessen er blitt jobben har man funnet seg en fin gren ganske høyt oppe i livets tre. I de periodene hvor filmletingen er på sitt mest intense er det flere store og sentrale filmer jeg bare må hoppe over når de kommer på kino fordi de ikke er aktuelle for festivalen. Sommeren er tiden for å ta igjen det tapte for min del. Før vi starter oppkjøringen til høsten må jeg få sett AMOUR – for å holde meg oppdatert. 

Film 133-2013 (18.06)

THE RIVER PEOPLE (LA GENTE DEL RIO)

Pablo Aparo & Martín Benchimol (Argentina 2012)

Jeg traff Pablo og Martín da jeg besøkte filmmarkedet Ventana Sur i Buenos Aires rett før jul i fjor. De fortalte entusiastisk om dokumentarfilmen sin og lovte å sende meg en DVD. Den kom, men jeg rakk ikke å se den før nå.

Det er alltid litt ekkelt når DVD’er som strengt tatt kommer tidsnok blir liggende over festivalen. Hva om vi gikk glipp av en perle?

Vi gjorde ikke det denne gangen. THE RIVER PEOPLE er et lite portrett av en liten landsby og et representativt antall av de som bor der. Pent gjort og et stemningsfullt anslag, men det jeg falt dessverre rimelig raskt av. Var det fordi disse menneskene rett og slett bare ble for vanlige? Må innrømme at jeg var innom spoleknappen og begynte å multitaske med å ta unna litt epost mens jeg fulgte filmen med et halvt øye.

Pablo og Martíns neste film om en av landsbyens beboere, en middelaldrende mann som gjør det godt som prostituert tror jeg det er mer futt i.

(Karakter 5,8 (10 er topp)) Kommer neppe på Kosmorama i 2014 heller.

Le Donk
Le Donk

Film 134-2013 (20.06)

LE DONK & SCOR-ZAY-ZEE

Shane Meadows (Storbritannia 2009)

Meadows er en av mange helter for flere av oss som jobber i Kosmorama. Gledet meg derfor litt til å fylle dette hullet. Spesielt ettersom Paddy Considine (regidebuterte med TYRANNOSAUR som vi viste på Kosmorama i 2012) bekler hovedrollen.

LE DONK er en mockumentary som er ment å være morsom. Det er den dessverre ikke. Det er mulig den fungerer bedre for de som har bedre kjennskap til rap-miljøet i England, men det holder ikke som film.

(Karakter 5,2 /10)

Film 135-2013 (21.06)

BRØDRENE LØVEHJERTE

Olle Hellbom (Sverige 1977)

Vi viste denne på Kosmorama i år i barneserien vår 8 ½. Det er alltid spennende å se om igjen gamle filmer, både for å sjekke om opplevelsen av filmen fra gammelt av er den samme og om man kan si noe om filmen har tålt tidens tann eller ikke.

Det er åpenbart hvor påtagelig likt Astrid Lindgren har lenket sitt univers med Tolkiens verden og Narniauniverset. Brødrene Løvehjerte er fremdeles en rørende barne/ungdomsroman, men overdrevent originalt var det ikke da hun skrev historien i 1973.

Filmen derimot som kom allerede i 1977 må vel nesten på samme måte sies å være en stor inspirator for de senere filmatiseringene av Tolkien og Narniauniverset – like påtagelig det også.

Teknisk har ikke Olle Hellboms film helt tålt tidens tann, men noe annet var nesten ikke å vente. Dragen Katla på film i 1977 er noe helt annet enn Smaug i 2013.

Fotograferingen er utsøkt og de skiftende landskapene gir gode og utfyllende rammer til fortellingen. Den fungere nok best i den Timotei-aktige Kirsebærdalen. Når filmen beveger seg til den konfliktfylte Klungerdalen halter det mer. Ondskapen og dumskapen er for karikert selv til en barnefilm å være.

(Karakter 6,5 / 10)

Av helgens kinofilmer vil jeg fremdeles anbefale STOKER (går fremdeles i de største byene – og er distribuert av vårt søsterselskap Storytelling Media) og Ozons I DE BESTE HJEM som garantert er en av årets beste filmer. Se også opp for kontroversielle CALL GIRL som har premiere i dag. Viktig tema og stor historiefortelling, men den sliter litt med sin blanding av fiksjon og virkelighet.

God helg!

Ola Lund Renolen

Programsjef Kosmorama

Legg igjen en kommentar

