Vignettmakerne



Én uke før frist kom Erlend opp med idéen som skulle bli årets Kosmorama-vignett.

– Jeg hadde laget flere andre versjoner, men dette var den første idéen som lignet det jeg hadde sett for meg. Den var rolig, og den viste Kosmoramas sjel, forteller Erlend Kristiansen (20) som til vanlig studerer 3D-animasjon på Norges Kreative Fagskole.

Først kom filmen…

– Det var spennende at det var en ekte konkurranse, og jeg hadde et håp om at jeg skulle vinne, selv om jeg kanskje ikke trodde det, sier Erlend.
Men så ble det nettopp hans bidrag som ble valgt, etter alle studentene hadde presentert sitt bidrag for Kosmoramas stab.

– Det var kult å se vignetten på storskjerm, og da Kosmorama valgte min, fikk jeg en sinnsykt god følelse, forteller en smilende Erlend.

Erlend og Oda hopper av glede for at deres vignett skal vises gjennom hele Kosmorama. Foto: Marte Voldseth Haugrud
Erlend og Oda hopper av glede for at deres vignett skal vises gjennom hele Kosmorama. Foto: Marte Voldseth Haugrud
… så kom lyden

Etter at filmen var valgt, måtte det legges til lyd, og Erlend visste hva han ville ha. Dette fortalte han til musikkdesignklassen ved Norges Kreative Fagskole, og i denne klassen satt Oda Holm Strand (22).

– Jeg ble både glad og overrasket da jeg så Erlends film for første gang. Jeg hadde forventet noe mer maksimalistisk, men det ble så lett da jeg så filmen og dens minimalisme. Den var så spot on, og det var fantastisk å lage lyd til den, forteller Oda.

Utenom samtalen foran klassen, har ikke Erlend samarbeidet med Oda og hennes klassekamerater når det gjelder lyden. Det ble derfor spennende da det igjen var klart for å vise frem vignetten – denne gangen med lyd – for Kosmoramastaben. Etter mye diskusjon fra Kosmoramas side, var det Odas lyd som ble valgt til Erlends film, og årets Kosmorama-vignett var klar.

Vises før hver eneste visning

Oda og Erlends vignett skal vises foran hver eneste filmvisning under Kosmorama, cirka 300 ganger, noe som overrasker dem begge.
– Jeg hadde ikke trodd den skulle vises så mange ganger, men jeg er ikke nervøs. Det blir bare morsomt å få vise frem et sluttprodukt vi er stolte av, sier Oda mens Erlend nikker samtykkende.

Oda er spesielt fornøyd med at lyden har fått like mye fokus som filmen, og forteller at hun ofte syns at det ikke blir lagt nok vekt på lyden.

– Jeg er glad for at Kosmorama delte oppgaven i to; én filmdel og én lyddel. Jeg er også glad for at de gikk for noe så minimalistisk og rolig. Jeg var jo den eneste i klassen som ikke laget et design med musikk, men et rent lyddesign. Jeg mener at stillhet ofte kan være mer oppmerksomhetsvekkende enn masse musikk og lyd, forteller Oda.

Les Odas egne tanker rundt vignettens lyd HER.

Legg igjen en kommentar

