Snart braker det løs igjen – på Oppdal!

Om kun seks dager er det faktisk filmfestival igjen! Denne gangen setter vi kursen til Oppdal og prøver å skremme Oppdalingene litt. Sammen med Oppdal Kulturhus og den fantastisk dyktige kinosjefen Morten Haagensen så arrangerer vi nemlig den andre årlige Ramaskrik Oppdal – Norges skumleste filmfestival. Navnet vil du kanskje kjenne igjen fra nattfilmprogrammet i Kosmorama, vi ville jo gjerne vise at det var en link mellom disse to programmene.

Det har vært en fornøyelse å jobbe med en skrekkfilmfestival til tross for at jeg personlig ikke er glad i skrekkfilmer. Jeg lever meg så grundig inn i filmene at skrekken blir med meg i flere dager etterpå. Så flere ganger underveis har jeg måttet stoppe filmene vi har hatt til vurdering og be noen andre se de. Allikevel er dette et morsomt prosjekt å jobbe med fordi det er utrolig mange skrekkfilmentusiaster der ute både blant publikum, filmskapere, distributører og salgsagenter. Overalt hvor vi henvender oss så får vi «JA JA JA!» til svar og ingenting gjør vel arbeidsdagen bedre enn det?

Ramaskrik er (foreløpig) en ganske liten festival. Vi har omtrent samme antall filmer i år som i fjor, ca 20 stykker. Disse blir fordelt på 3 kinosaler og vi viser de kun en eller to ganger hver. Festivalen foregår over tre dager. Det er merkbart mye bedre respons i år enn i fjor, så vi er veldig spente på hvor fulle visningene blir. Utsolgte visninger er jo veldig kjipt for publikum, men faktisk veldig tilfredsstillende for festivalprodusenten…. 🙂 Men et fornøyd publikum betyr også en veldig fornøyd festivalprodusent, så vi gjør vårt beste for at alle skal få plass på visningen av akkurat den filmen de vil se. Så klart!

Et av spørsmålene jeg får veldig ofte er hvorfor vi ønsket å ha Ramaskrik på Oppdal. Vel, for det første så er det jo der Morten Haagensen er og har en en viktig pådriver for at denne festivalen blir noe av. Ellers så tror jeg at det å ha en ganske smal sjangerfestival på et lite sted (som jo er lett tilgjengelig med buss og tog) gjør at publikum lettere kommer i kontakt med hverandre, med oss og med gjestene som besøker oss (12 stykker i år, det er ikke verst!). Det var ingen tvil om at de som hang i foajeen på kulturhuset skulle på en av festivalens filmer, og etter bare timer så begynte man å nikke og hilse til folk som hadde sett sin andre eller tredje film den dagen. For ikke å snakke om hvor skummel stemning det er når man må tusle tilbake til festivalhotellet i høstmørket mens vinden rasler gjennom løvet og fjellene truer over oss…

Torsdag om en bitte liten uke braker det altså løs igjen. Jeg håper du har lyst til å ta deg en tur til Oppdal. Det finnes gode hotelltilbud for tilreisende, eller kanskje du har hytte der. Eller kjenner noen som har. Dessuten er det jo faktisk ikke lenger unna enn at man kan komme på en dagstur om man vil. Jeg sitter sannsynligvis på mitt mobile kontor i foajeen på kulturhuset, så hvis du ser meg må du gjerne si hei.

For å lese mer om festivalen og årets program, gå til www.ramaskrik.net.

Bente
Festivalprodusent

Legg igjen en kommentar

