Reiseblogg fra Cannes del 3

Beyond the Hills

Cannes er som de fleste festivaler inndelt i forskjellige programmer. Som Kosmorama har de et hovedkonkurranseprogram. Antallet filmer er også her begrenset av at det er en jury som skal rekke å se filmene og vurdere dem. Gullpalmen henger noe høyere enn vår New Directors diplom, enn så lenge, men prinsippet er det samme. I tillegg har de et program som heter ”Un Certain Regard” (et visst blikk) som tilsvarer vårt Cinerama.

I 1968 stod en rekke av de mest kjente franske filmskaperne frem og boikottet festivalen, de lagde sitt eget program parallelt som en ren motfestival, Quinzaine des Réalisateurs (regissørens 14 dager).  Quinzaine er nå en integrert del av festivalens program med en egen selvstendig  administrativ og kunstnerisk ledelse. På samme måte er også kritikeruken et selvstendig, men integrert program.

I tillegg til dette igjen huser festivalen verdens suverent største filmmarked. De fleste salgsagenter i verden leier kinoer og viser de nye filmene sine for oppkjøpere/distributører, andre festivaler og bransjefolk. Til sammen er det hundrevis av filmer å velge i fordelt på ca. 20-30 saler.

Michael Haneke vant Gullpalmen for filmen «Amour»

Det er mao veldig mye å velge i og det er til tider en smule forvirrende. Mange av filmene i Cannes følges med argusøyne av store og små distributører og mange filmer kjøpes på et tidlig tidspunkt.  Ettersom det enda er svært lenge til neste Kosmorama vil flere av disse får sin norgespremiere før oss og det er således ingen vits å bruke tid og krefter for oss å se dem i Cannes. I år gjaldt det Hanekes ”Amour” og Vinterbergs ”The Hunt”. Begge filmene ble av de store vinnerne. ”Amour” fikk gullpalmen og Mads Mikkelsen prisen for beste mannlige hovedrolle i ”The Hunt”.Av de filmene jeg fikk sett er det nok Cristian Munguis ”Beyond The Hills” som fremstår som den mest helstøpte. Meget fortjent delt kvinnelig hovedrolle til Cosmina Stratan og Cristina Flutur. Vi skal komme tilbake til denne filmen senere. Den skal løftes opp og frem – den må ses på det store lerret og det vil vi at også publikum i Trondheim skal få sjansen til. Kosmorama skal holde sine lesere og følgere på sosiale medier orientert om hva som skjer med ”Beyond the Hills” i Trondheim.

På andreplass kommer Sergei Loznitsa’s ”In the Fog”. Den ukrainsk fødte regissøren har levert et stort verk basert på hovedpersonens etiske og moralske dilemmaer under 2. Verdenskrig. Kosmorama viste hans første film ”My Joy” og vi håper å følge opp med hans andre film også.

Disse to samt den tidligere nevnte ”Angel’s Share” var nok mine suverent sterkeste opplevelser.

Gode filmer som jeg også regner med på et eller annet tidspunkt blir å få sett på kino i Trondheim er Xavier Dolans ”Laurence Anyways”, Catherine Corsinis ”Three Worlds”, Moussa Tourés ”The Pirogue”, Abbas Kiarostamis ”Like Someone in Love”, Ulrich Seidls ”PARADISE: Love”, Jacques Audiards ”Rust & Bone” og John Hillcoats ”Lawless”.

Med Cannes sin posisjon i verdensfilmen skulle det bare mangle om de aller fleste filmene var gode. Av de 26 filmene jeg fikk sett er de 9 nevnt ovenfor hyperaktuelle for Kosmorama. 11 filmer er helt ok, men vi kommer til å avvente utover høsten og vinteren og sammenligne med alle de andre filmene vi også skal vurdere.

At hele 6 filmer er refusert får stå som et bevis på at ingen er ufeilbarlige, selv ikke verdens mektigste festival.


Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s