Kosmoistene presenterer: Listorama!

Praktikantene er hekta på lister!

Fram til festivalens start skal hver praktikant presentere en topp-5 liste fra et selvvalgt tema. Vanja er først ut:

Tradisjonen sier at hver skuddårsdag, altså 29.februar, altså IDAG, så kan damene være så frekke at de frir til kjæresten sin. Ned på et kne, blomster og sjokolade, the whole nine yards. Selv om dette egentlig ikke lenger er så bemerkelsesverdig i dagens samfunn, så tenkte jeg at min liste skulle dedikeres til dette: bryllup. Her er mine fem yndlingsfilmer som handler om bryllup og alt styret rundt.

1. The Wedding Singer (Coraci, 1998)

Dette er min absolutt favoritt rom-com (romantic-comedy) of all time! Den har alt; lættis 80-talls musikk og mote, en veldig søt historie og den er ustyrtelig morsom og sjarmerende. Til vanlig er jeg ikke særlig fan av Adam Sandler, jeg syns han kan være litt vel fjollete, men i denne filmen er han helt perfekt. Han spiller et ekte menneske og ikke en karikatur som jeg vil påstå at han vanligvis gjør. Drew Barrymore er også akkurat passe søt og yndig, og det hele har en veldig fin balanse. Dette er en film jeg kan sette på når som helst, og den får meg alltid i godt humør. Den er utrolig varm og rørende, og jeg begynner selvfølgelig alltid å grine på slutten. Gledestårer, vel og merke. Den får meg også til å takke gud for at jeg ikke må gifte meg på 80-tallet, for da var bløtkakekjole med en million paljetter det kuleste som gikk an. Blæ!

2. The Philadelphia Story (Cukor, 1940)

Katharine Hepburn er kanskje en av Hollywoods kuleste damer, noe hun viser i denne filmen. Rapkjefta og tøff, men også vakker og elegant. Er det noe rart alle mennene i denne filmen faller pladask for henne? En utrolig kul film med noen av eldre Hollywoods største stjerner, sjekk den ut!

3. The Birdcage (Nichols, 1996)

Denne filmen handler ikke så mye om selve bryllupet, men heller problemene som kan oppstå i forkant av det. Ja, det handler om svigers. Brudgommens foreldre eier en nattklubb hvor det er dragshow og cabaret, mens brudens far er en erkekonservativ senator som har planer om å stille til gjenvalg. Forviklinger og fjoll, ja. En fantastisk film, ja til det også!

4. My Big, Fat, Greek Wedding (Zwick, 2002)

Kulturkræsj kan skje selv om man kommer fra samme land, og i alle fall i den kulturelle melting poten U.S.A. Dette er noe Ian får erfare til de grader da han forelsker seg i «late bloomer», Toula Portokalos. Selv kommer han fra en ganske kjedelig, ordentlig familie, så Toulas gigantiske, høylydte familie blir en sterk kontrast. Men hva gjør man ikke for ekte kjærlighet? Filmen startet som en indiefilm med svært lavt budsjett, men ble en gigantisk publikumssuksess på grunn av dens hjertevarme og humor. Det er utrolig morsomt og se Toula og Ian manøvrere seg gjennom labyrinten av brullypsforberedelser og familiekaos. Men gjennom det hele er de alltid på lag og elsker hverandre høyt.

5. Very Bad Things (Berg, 1998)

Alternativ tittel på denne kunne vært Utdrikningslaget fra helvete. En tradisjon som skal ha fokus på gøy og moro går fryktelig galt. Dette er en bekmørk komedie om alt som kan gå galt på en slik fest. Ikke akkurat en film man vil se før man skal på utdrikningslag selv, med mindre man ser på det som en instruksjon i «what not to do». Ikke kverk en prostituert for eksempel.

One thought on “Kosmoistene presenterer: Listorama!

  1. Tilbaketråkk: Bloggtoppen

Legg igjen en kommentar

