Redaksjonens anbefaling: My week with Marilyn

Oscarutdelingen nærmer seg med stormskritt og jeg syns alltid det er greit å få med seg de filmene som har blitt mest snakket om. Derfor bestemte jeg meg for å se My week with Marilyn. Michelle Williams spiller Marilyn Monroe som kommer til England for å spille inn en film med Laurence Olivier, og vi følger den unge Colin som jobber på filmen. Han faller jo selvfølgelig pladask for Marilyn, som alle andre, og er fast bestemt på å beskytte henne fra gretne medspillere og alle livets hardheter som følger med å være verdens mest kjente og ettertraktede kvinne.

Michelle Williams tok virkelig pusten fra meg i denne filmen. Hun ga Monroe en dybde og eleganse som jeg ikke hadde forventet. Personlig har jeg alltid syns at Monroe kan være på grensen til vulgær, og jeg har aldri vært så interessert i privatlivet hennes, sagnomsust som det er. Jeg tror filmens styrke er at den ikke tok plukket opp tråden på alle ryktene og skandalene, men heller prøvde å vise frem denne kvinnen som både sårbar og manipulerende, dum og intelligent, mennesket og myten, alt på en gang, uten å overvelde oss. Det er en veldig menneskelig og naken fremstilling av henne, og jeg syns det var gjort på en fabelaktig måte.

Williams har motatt en velfortjent Oscar-nominasjon for Beste Kvinnelige Hovedrolle, og Kenneth Branagh som spiller Laurence Olivier er nominert i klassen Beste Mannlige Birolle. Da er det bare å følge med 26. februar, midt på natta, om deres tolkninger sikrer dem en gylden herremann. Uavhenging av priser og oppstyr, så er dette en veldig fin og vakker film. Anbefales!

Bildene hentet fra http://www.imdb.com

Tekst: Vanja Ødegård

One thought on “Redaksjonens anbefaling: My week with Marilyn

  1. Tilbaketråkk: Bloggtoppen

Legg igjen en kommentar

