Møt tre tidligere frivillige. Sammen skaper vi filmfestival!

Hvert år er vi så heldige å få mange frivillige med oss på laget for å lage denne fantastiske filmfestivalen. Noen kjente fjes og noen nye fjes. I dette rykende og ferske innlegget får du møte tre stykker som forteller om sine stillinger og opplevelser som tidligere frivillige for Kosmorama. 

Alder: 27 år.
Hjemby: Fra Larvik, men bor nå i Drammen
Frivillig-stilling i Kosmorama: transportsjef
År du var frivillig: 2008, 2010, 2011

Hvordan var det å være frivillig for Kosmorama?
– Det var veldig spennende. Jeg liker å se film på filmfestival, og som frivillig fikk jeg være med på å lage filmfestival!

Hva gikk stillingen din ut på?
– Som transportsjef var jeg ansvarlig for at alle gjester skulle bli fraktet til og fra Værnes og festivalhotellet, og ellers rundt i byen ved behov. Ansvaret gikk også ut på å sette opp kjørelister for mine sjåfører, leie biler og sørge for at disse hadde parkering og drivstoff.

Hva er ditt aller beste frivillig-minne fra Kosmorama?
– Det er vanskelig å plukke ut det beste minne, men det å jobbe med så mange dyktige folk, både frivillige og festivalstaben, var meget motiverende. Et minne som sitter veldig godt igjen, er under festivalen i 2008. Noen timer før Kanonprisen, som da var på Samfundet, var de fleste gjestene samlet på Erkebispegården. Det ble ikke bestilt buss for å frakte de til showet, siden det er så kort vei å gå over Elgseter bru. Noen store taxier ble bestilt som backup, men akkurat da alle skulle gå ut og over brua, begynte det å blåse noe vanvittig og regne vannrett. Gjestene hadde på seg festklær og det var for mange ikke aktuelt å bevege seg ut i uværet. Taxiene ble opptatt andre steder, og telefonen min gikk tom for strøm omtrent da regnværet begynte. Skikkelig dårlig kombinasjon. Jeg husker jeg kjørte skytteltrafikk med en altfor overfylt minibuss mellom Erkebispegården og Samfundet (med kjendiser fra film-Norge), samtidig som folk fra Nova og festivalhotellet måtte bli plukket opp samtidig. Jeg og sjåførene kjørte så fort vi kunne, og jeg krysset fingrene for at vi hadde fått med oss alle sammen. Det gikk bra. Alle kom seg på plass, og showet kunne begynne til oppsatt tid. Det var godt å sette seg ned etterpå, for å si det sånn!

Hvilke erfaringer har du tatt med deg videre som frivillig for Kosmorama?
– Det å få personansvar og vite at du er ansvarlig for å organisere jobb, og sette opp arbeidstider for andre er en kjempebra erfaring å ha med seg videre. Uplanlagte ting kan skje, og det er en god erfaring å vite at man kan takle det som dukker opp!

Navn: Cecilie Andrea Maria Oterholm
Alder: 34 år
Hjemby: Trondheim
Frivillig-stilling i Kosmorama: kinovert
År du var frivillig:  2008,2009,2011, 2012

Hvordan var det å være frivillig for Kosmorama?
– Det er en veldig koselig og interessant jobb. Jeg har jobbet som kinovert alle årene jeg har vært med, og har gjort mye spennende. Det beste er at man møter kinopublikummet og får se mange fine filmer. I tillegg så treffer man andre frivillige, og får kjennskap til hvordan det er å jobbe på kino.

Hva gikk stillingen din ut på?
– Jeg har jobbet som kinovert alle årene jeg har vært med. Jobben går ut på å ta imot billetter, rydde salene etter filmer, gi beskjed til vaktleder om det skulle oppstå feil eller andre ting under forestillingene.

Hva er ditt aller beste frivillig-minne fra Kosmorama?
– Å få møte Trond Espen Seim da han var på Kosmorama i forbindelse med filmen «Din til døde».

Hvilke erfaringer har du tatt med deg videre som frivillig for Kosmorama?
– Å ta ting på strak arm, og være løsningsorientert.

Navn: Kendra Sandstrand
Alder: 26 år
Hjemby: For tiden: Drammen
Frivilligstilling: sjåfør, assisterende gjestekoordinator og hovedjuryansvarlig
År som frivillig: 2008, 2010, 2011

Hvordan var det å være frivillig for Kosmorama?
– Først og fremst er det veldig gøy å være frivillig for Kosmorama. De to siste årene jeg var frivillig, jobbet jeg mye blant de som hadde styrende stillinger, og da får man sett hvordan maskineriet til festivalen fungerer. Når man er frivillig (uansett hvilken festival eller tilstelning), føler man at man er en del av noe og at man er med på å skape noe skikkelig kult. Hadde det ikke vært for de frivillige i Kosmorama, hadde ikke Trondheim vært så heldig å ha en filmfestival.

Hva gikk stillingen din ut på?
– Som sjåfør, kjører man utstyr til og fra, henter og bringer, og ja, man får kjøre og hente mange av festivalens gjester, pluss at man får kjøre fine biler. Som assisterende gjestekoordinator hadde jeg ansvar å følge opp gjester før, under og etter festivalen – kommer de? kommer de ikke? har de fått ordnet hotellrom, flybilletter? matkuponger? Som juryansvarlig fikk jeg i oppgave å organisere visningsløypa til jurymedlemmene slik at de fikk sett alle filmene i hovedkonkurransen.

Hva er ditt aller beste frivillig-minne fra Kosmorama?
– Det er vanskelig å plukke ut ett frivillig-minne. Når jeg tenker på Kosmorama tenker jeg samhold, morsomt, intensivt, spennende, mestring, kule mennesker, kult konsept, fete arrangementer.  Etter alle festlighetene, lener man seg tilbake og tenker «Fy søren, det her var gøy – igjen! Vi sees til neste vår, igjen!» Det er en grunn til at jeg var med de tre årene jeg hadde anledning til det, og hadde jeg vært i Trondheim i dag, så hadde jeg absolutt vært frivillig igjen!

Hvilke erfaringer har du tatt med deg videre som frivillig for Kosmorama?
– Å ta de utfordringer og oppgaver som kommer og gjøre det beste ut av det og jobbe intensivt, har jeg tatt med meg videre. Har også lært at man må huske å ha det gøy opp i all jobbingen, for plutselig er festivaluka over. Jeg har også lært å se på andre filmer enn de kommersielle filmene fra Hollywood.

Tidligere bilder fra frivillige: 

Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen
Foto: Jon Danielsen

Vil du også søke som frivillig? Vi vil gjerne ha deg med på laget, og vi har mange ulike stillinger å tilby.
For mer informasjon og søknadsskjema. Klikk her: http://www.kosmorama.no/2012/no/pamelding/frivillige.html

One thought on “Møt tre tidligere frivillige. Sammen skaper vi filmfestival!

  1. Oddbjørn, hukommelsen din har pyntet på trønder-været den kvelden. Det var snøstorm! Og hele Trondheim gikk i stå. Oddbjørn var like blid tross en meget stresset festivalledelse ja.
    Alle disse tre og alle de andre frivillige har gjort fantastisk innsats for festivalen og gjør opplevelsen til en fryd.

Legg igjen en kommentar

