– alle trengs for å få hjulene i gang!

I år er vi så heldige og ha utvidet praktikanstillingene for festivalstaben i Kosmorama. Møt markedskoordinatoren, info- og frivilligkoordinatoren, eventkoordinatoren og gjestekoordinatoren.

Hva går egentlig stillingene våres ut på? Praktikantene/Kosmoistene forteller. 

Foto: Line Skjærvik

Årets praktikanstab. Fra venstre: Line, Morten, Vanja, Ina og Katharina.

info – og frivilligkoordinator (Ina) :
Å være info – og frivilligkoordinator innebærer rent konkret å ha det totale ansvaret for info – og akkrediteringsskranken på Nova under festivalen. Jeg rekrutterer egne frivillige som jobber med meg i skranken og skal kvalitetssikre all informasjon og akkreditering. I tillegg til å ha min egen info-gjeng er jeg òg kontaktperson for alle de andre 250 frivillige, noe som kan by på flere utfordringer, men som jeg gleder meg veldig til. Å være frivillig engasjert er noe som ligger mitt hjerte nært, og jeg setter utrolig pris på alle de som vier sin dyrebare tid til å skape og holde festivalen gående.

Å arbeide som praktikant i Kosmorama gir meg anledning til å lære hvordan festivalstrukturen er bygd opp, samt hvordan man rent praktisk avvikler et så stort arrangement som festivalen faktisk er. Læringskurven er bratt, og det forventes mye av en. Særlig når festivalen nærmer seg.

gjestevert (Vanja) :
Min jobb er å ta vare på alle gjestene festivalen er så heldige å få besøk av. Mitt håp er at alle fra helt ferske filmfolk til gamle travere skal føle seg velkomne hos oss. Før selve festivalen starter, er det mye arbeid innen logistikk; booking av hotelrom, flybilletter, organisering av resturantbesøk, fester, mottakelser, osv. Jeg kommer til å få hjelp av gjesteverter under selve festivalen, slik at hver gjest har en egen kontaktperson å forholde seg til. Jeg skal allikevel ha et overblikk og passe på at gjestene har alt de trenger, og forhåpentligvis storkoser seg under oppholdet på Rica Nidelven.

Helt siden jeg flyttet til Trondheim som fersk filmvitenskapstudent, har jeg alltid elsket Kosmorama. Først kun som publikummer med matpakke i veska og tørre linser etter å ha sett fire filmer hver dag. Etter hvert ble jeg interessert i å finne ut mer om hvordan festivalen bygges opp og gjennomføres, så jeg meldte meg som frivillig. Jeg var gjestevert i fjor, og storkoste meg. Det anbefales absolutt. Du får muligheten til å snakke med folk som har laget film, og du får vise fram Trondheim på den måten du vil.

I forhold til utfordringer så er det viktig å ikke frike ut om noe ikke går nøyaktig som planlagt, for det gjør det aldri. Så utfordringene blir sikkert mange. Lite søvn og tull i hotellbestillinger blir det, men hvis man klarer å holde hodet kaldt og at man er en del av et team som hjelper hverandre, så ordner det seg som regel. Det er jo festival. Det kommer sikkert til å være helt crazy og slitsomt, men også helt fantastisk morsomt!

eventkoordinator (Morten) :
Min arbeidsoppgave er å være med på å lage og gjennomføre alle arrangementer utenom de vanlige kinovisningene.
Det kan dreie seg om alt fra høytlesing på biblioteket, Kanonprisen-showet, filmer på Rockheim til utevisning av filmer som f.eks. «Das Boot» på Dora.

Det er beroligende å vite at jeg ikke kommer til å jobbe alene på de forskjellige arrangementene, for sammen med en dyktig festivalstab og mange flotte frivillige, skal vi skape en super filmfestival. Selv om jeg vet jeg må løpe mye rundt mellom de forskjellige stedene, så gjør det meg ingenting. Når den siste visningen er slutt, vet jeg at jeg har vært med på å arrangere en flott festivalopplevelse for gjestene og festivalstaben.

markedskoordinator ( Line) :
Mitt ansvar er å sjekke at det som markedsføres rundt festivalen, går riktig for seg. Jeg skal holde orden på og lage en distribusjonsplan for frivillige som skal henge opp plakater rundt om i Trondheim. Jeg skal også organisere stunts eller stands for videre blesting av festivalen. I tillegg er det viktig at jeg er aktiv på sosiale medier og at jeg tar bilder og hjelper til på Kosmobloggen. Er også «lille hjelper» i Photoshop/Indesign om noen trenger det.

Jeg velger å være med på Kosmorama fordi jeg først og fremst liker å jobbe med resultatbasert arbeid i kreativt miljø. Interessen for film er noe som til stadighet vokser i meg, og etter å ha forstått kvaliteten på Kosmorama, er det ikke rart at jeg ønsket meg en stilling her. Kosmorama er et konsept og en festival jeg har stor respekt for. Jeg synes det er utrolig spennende å være med på å videreformidle budskapet; at man går glipp av noe stort og flott om man ikke blir med på Kosmorama. Samtidig er det en spennende prosess vi har foran oss mot slutten av mars. Jeg føler meg i grunn veldig heldig!

Jeg håper jeg kan sitte igjen med en opplevelse av at jeg har lært mer om det å jobbe bak kulturelle arrangementer. Uansett hva jeg driver med, har jeg alltid det håpet om å overraske meg selv med resultater jeg kommer fram til. I denne sammenheng har jeg ingen erfaring med markedsføring fra tidligere, (og for å dra alle spørsmål litt sammen) jeg synes det er kjempespennende å få muligheten til å gjøre noe jeg ikke har prøvd før. Det som er så flott i stabsgjengen, er at man kan både være «filmnerd», kreativ, sosial og/eller effektiv, det er rom for alle, og alle trengs for å få hjulene i gang.

Legg igjen en kommentar

