Når filmsirkuset ankommer byen!

Ingrid Rodem (21) jobber til vanlig på Nova kinosenter. Forventningene hennes er store overfor årets festival, og ikke minst til at Nova blir gjort om til Kosmoramas festivalhjerte i slutten av mars. 

Navn: Ingrid Rodem
Alder: 21 år
Studieretning: Lektorutdanning ved NTNU
Jobb på kinoen: Generell drift. Alt fra å selge billetter, til å jobbe «på gulvet» som skiftleder, teknisk vert eller vertskap

Hva er ditt personlige forhold til Kosmorama?
– Jeg fikk egentlig ikke noe spesielt forhold til Kosmorama før jeg begynte å jobbe på kinoen. Jeg var kanskje innom festivalen og så en film eller to, men det ble sjeldent mer enn det. Nå ser jeg Kosmorama som en herlig uke i året hvor jeg har mulighet til å se mye film, og hvor jeg kan få nye impulser gjennom både film og foredrag.

Hvordan er Kosmorama-uken for en ansatt på Trondheim kino?
– Under Kosmorama jobber vi på kinoen med mye av det vi vanligvis gjør, i hvert fall når det gjelder å selge billetter og vise film. Det som er annerledes, er at det er veldig mange flere filmer vi forholder oss til. Det er mange frivillige på senteret som hjelper til, og mange flere folk som vandrer inn og ut av senteret hele dagen. Det jeg synes er morsomt å se under Kosmorama, er hvor hjemme publikum føler seg på senteret. Mange flytter nesten inn, og det er gøy å se at de virkelig koser seg!

Hva er ditt beste minne fra Kosmorama?
– Mitt beste minne fra Kosmorama er fra festivalteltet i fjor, hvor jeg og mine kollegaer hadde en helaften. Da så vi filmene «Tomorrow», «When the War Began» og «World Invasion: Battle Los Angeles». Selv om filmene ikke var helt det store, var stemningen i teltet fantastisk, og det var gøy å se film på storlerretet på en alternativ måte utenfor de vanlige kinosalene.

Skal du jobbe under Kosmorama i år, og hva er i så fall forventningene dine?
– Jeg skal nok jobbe under Kosmorama i år også, og forventningene mine er store. Jeg gleder meg til å se at Nova blir gjort klar til festival igjen, med utrolig mange hyggelige, filminteresserte mennesker som kommer innom og gjør arbeidsdagen om mulig enda morsommere og mer spennende enn den er til vanlig. Jeg håper også på at festivalen får skikkelig blest, så enda flere får øynene opp for hvor artig det er å dra på filmfestival!

Legg igjen en kommentar

