Da street møtte dansesal, og øst møtte vest.

Fotograf: Martine Lein Skrove

Med 15 minutter på å gjøre et godt inntrykk på dommerne, danset Maja Lunde seg bokstavelig talt til seier med sin filmidé om dansefilmen ”Battle” i Pitchekonkurransen for Kosmorama 2011. Kosmoistene har tatt en uformell prat med manusforfatteren.

Noen raske fakta om Maja:

Alder: 36 år
Bosted: Oslo
Jobb: Manusforfatter
Sivilstatus: Gift, tre barn
Livsmotto: ”Ikke vent til i morgen med ting som kan gjøres i dag” (ikke alltid jeg følger mottoet, dog)
Kjæreste eiendel: Bibliotekkortet (jeg er hva man kaller en storlåner, og bruker biblioteket enormt mye til research.) Ellers er jeg også veldig glad i bilen min, kanskje ikke så politisk korrekt, men jeg skjønner ikke hvordan hverdagslogistikken skulle gått uten. Og PC’en min så klart. Jeg kan ikke lenger skrive for hånd.

Maja er virkelig beviset på at kreativitet prises, og sammen med to profesjonelle dansere og en godt forberedt tale, kom hun seg igjennom nåløyet og overbeviste fjorårets pitchejurye: Erlend Loe, Karin Julsrud og Harry Guttormsen. Med seg i kofferten hjemover, fikk hun en utviklingsstøtte på 100.000 kroner.

Hva handler filmen Battle om i korte trekk?
– Det er en dansefilm for ungdom om en jente som flytter fra beste vest til verste øst, og forelsker seg i en gutt. Street møter dansesal, øst møter vest.

Hvordan går det med filmideen nå?
– Bra! Førsteutkast er ferdig. Jeg har hatt flere interesserte produsenter, og er i ferd med å innlede et samarbeid med en av dem. Jeg har også fått inn en regissør som jeg har stor tro på.

Hvordan har pengene gått med til videre realisering av ideen?
– Pengene har rett og slett gått til å skrive og drive research. Mine arbeidstimer, med andre ord.

Hva gjør du nå om dagen?
– Jeg skriver på to barnebøker som skal ut i løpet av året. I tillegg jobber jeg med oppfølging av tre spillefilmmanus og en tv-serie. Jeg har også satt av tid til en intensiv arbeidsfase med «Battle» i februar.

Har du noen nye filmideer på lur?
– Ja, mange. Det har jeg alltid, men det gjelder å velge med omhu hvilke ideer man skal følge videre.

Hva er din aller største guilty pleasure?
– Sjokolade. Hver dag. Når det gjelder film og tv er jeg ganske altetende, og liker for eksempel gode romantiske komedier. Men vil vel ikke akkurat kalle det en guilty pleasure. «True Blood», kanskje? Vampyrsåpe blir jo aldri feil.

Beste filmopplevelse?
– Pappa tok meg med for å se «Amadeus» på Soria Moria kino i 1984. Jeg var ni år og egentlig litt for ung, men filmen gjorde enormt inntrykk.

Fotograf: Kim Nygaard//Adressa

Så er det igjen klart for å sende inn din beste filmidé til Kosmoramas Pitchekonkurranse. Forfatterne bak de beste ideene får anledning til å pitche sin film foran en fagjury, og et entusiastisk publikum i Trondheim. Vinneren mottar kr. 100.000 i utviklingsstøtte.

Du kan lese mer om konkurransen og reglene her!

Legg igjen en kommentar

