EN KOSMOISTS HVERDAG

Noe solstikket og rett fra Stillehavets populære Aloha-stat, Hawaii, nærmere bestemt Kauai, møtte jeg opp første dagen i ny jobb. I en intens tremåneders-periode, skal jeg sitte i en kontorstol som er et halvt hode høyere enn meg, og føle den forme seg etter kroppen min etter som timene går, og dagene krysses av kalenderen. Nei da, det skal ikke forbli sånn for alltid, men den første uken trives jeg med å være kontornerd, kjenne varmen fra tastaturet synke innunder huden min og bli ordentlig kjent med denne nye bedriften, og menneskene som jobber her.

Jeg har nemlig fått praktikantstillingen via fagskolen jeg vanligvis går på, nemlig Norges Kreative Fagskole. Her er jeg på mitt fjerde og siste semester, og det mest fantastiske av alt, jeg får oppleve journalistrollen utenfor klasserommenes dører.

Så, hva gjør jeg her? Hva gjør egentlig en journalist og en pressekontakt?
Jo, jeg skal skrive pressemeldinger, skrive og lede Kosmoramas splitter nye ”Kosmoblogg”, skrive for katalogen, se filmer, håndtere pressen (som for så vidt ligger i det å være pressekontakt), se filmer igjen og få lov til å videreformidle de i katalogen. Ja, rett og slett, bli en filmentusiast, en kløpper på kommunikasjon og bare skrive. Skrive om festivalens hverdagslige oppgaver, noe høytspennende oppgaver og noe stupbratte oppgaver. Rett og slett oppgaver på alle nivåer.

Jeg kan nemlig oppleve hva som helst, og siden jeg er helt ny i systemet så er jeg forberedt på alt. Men mest av alt er jeg forberedt på utfordringer som jeg kommer til å lære av, kjenne på og ta med meg videre i livet.

Dette er nemlig bare starten, og som journaliststudent er jeg evig takknemlig for denne muligheten. Jeg gleder meg til å blogge mer til dere der hjemme om alt spennende som kommer til å skje både før og under festivalen. Så hold fast på håret, tupeen eller hårtustene, for dere er ”in for an exciting adventure”…

Tekst: Katharina Mila Hesby

Legg igjen en kommentar

