5 kjappe om festivalstaben

Navn: Berit Vordal
Alder: 58
Hjemby: Åsen, Levanger kommune
Stilling i Kosmorama: festivaldirektør
Livsmotto: «Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer langt…»

Beste filmopplevelse?: «The Reader».

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: «Salmer fra et kjøkken».

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Liv Ullmann.

Hva er din aller største guilty pleasure?: På tur med Tarzan, som er min gordonsetter. Eller på motorsykkeltur med samboeren min.

Navn: Jan Wilhelm Andersen
Alder: 37
Hjemby: Født i Fredrikstad, bodd i Trondheim siden 1999…så Trondheim kaller jeg hjem
Stilling i Kosmorama: booking og printkoordinator
Livsmotto: «Det årnær sæ!»

Beste filmopplevelse?: Cinema Paradiso (Guiseppe Tornatore 1988) på AFR folkehøgskole 1993.

Beste filmsitat?:  Turkish: «You take sugar?» Brick Top: «No, thank you». Turkish; «I’m sweet enough».

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: «Torsk på Tallin – en liten film om ensamhet» (Tomas Alfredson 1999).

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Michael Haneke og Tyler Durden.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Taylor Swift.

Navn: Katharina Mila Hesby
Alder: 22 år
Hjemby: Tønsberg, men til dags: en trønderbokmåling
Stilling i Kosmorama: journalist og pressekontakt
Livsmotto: Jeg er litt klisjé derfor ”Just do it”-Nike

Beste filmopplevelse?: ”A beautiful mind” med Russel Crowe. Finere film skal man lete lenge etter.

Beste filmsitat?: ‘’Dom trudde æ va dau… Æ va da vel faen ikke dau…»- Kill Buljo

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: Noe som aldri slår feil, er Olsenbanden-filmene. Jeg kan se på de i mange timer uten å gå lei. Norsk film på sitt beste.

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Siden jeg er klisjé-barn og har drømt om alle stjernene jeg har hatt plakater av på jenterommet, må jeg si Johnny Depp. Ikke bare fordi han er superstjerne og kjekk, men også fordi han virker som en interessant person.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Ta ut alle klærne fra klesskapet, og brette de fint inn igjen mens jeg synger på Celine Dion-sanger.

Navn: Line Skjærvik
Alder:  24 år
Hjemby: Bor i Trondheim, og er fra Stokkøya
Stilling i Kosmorama: markedskoordinator
Livsmotto: «All you need is love»

Beste filmopplevelse?: Jeg husker godt mitt første møte med «Kill Bill». Vet ikke om det er den beste filmopplevelsen, men det ble en slags åpenbaring som printa seg i kassa. Jeg var syk og bodde i et kollektiv hvor det var en samling med ymse filmer. Jeg lette og fant det gule coveret som jeg hadde hørt om, men aldri møtt før. Etter å ha sett den var jeg rett og slett frelst, og småsjokkert ropte jeg (faktisk) høyt til den som måtte høre det(ingen!): «HVORFOR HAR INGEN VIST MEG DETTE FØR?!» Og dette var i 2007 altså!!

Beste filmsitat?: «Sometimes you eat the bear, and sometimes, well, he eats you» The stranger, fra «The Big Lebowski» (98).

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: Verbinskis «Rango» fra 2011 (samt en haug med andre animasjonsfilmer).

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Terry Gilliam, så kunne vi pratet om vår fremtidige karriere sammen!

Hva er din aller største guilty pleasure?: (Beklager på forhånd!) Det må vel bli «Mamma Mia» det da. Ja, den hvor selveste James Bond synger som ei kråke og og Amanda Seyfried har større øyne enn noen gang. Kommer selvfølgelig aldri til å kjøpe den selv, men er jeg veldig langt nede,er det ingenting som får meg mer tom og glad i hodet enn å sitte i sofaen med moren min og se denne.


Navn: Ina Morken Midtun
Alder: 28 år
Hjemby: Tromsø
Stilling i Kosmorama: info- og frivilligkoordinator
Livsmotto: Den gyldne middelvei møter «you only live once»

Beste filmopplevelse?: Den beste filmopplevelsen jeg har hatt, må være da jeg så den japanske animasjonsfilmen «Min nabo Totoro» under Tromsø Internasjonale Filmfestival i 2007. Visningen var lagt til ærverdige Verdensteateret, og filmen hadde live norsk voiceover av en skuespiller som gjorde en allerede fantastisk og magisk film enda mer levende. Salen var fullpakket og følelsen av å dele denne spesielle filmopplevelsen med store og små, engasjerte og filmglade, var veldig minnerikt!

Beste filmsitat?: «Keep the change ya´filthy animal»// ´Gangster Johnny – Home Alone (1990).

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: I stigende grad; «Sideways», «Dr. Strangelove» og «Superbad» – jeg har en ganske allsidig filmsmak.

Hvem er din drømmemiddags-gjest?: Jeg spiser middag med drømmegjesten min hver dag! MEN dersom jeg kunne invitere noen bare for å skape litt hverdagsdramatikk? Elizabeth Taylor og Richard Burton anno 1966 i «Who’s afraid of Virginia Wolf?».

Hva er din aller største guilty pleasure?: Jeg har flere, men for å koke det ned til noe relevant i forhold til film: At jeg har sett «Dirty Dancing» tolv ganger – and counting.

Navn: Torbjørn Grav
Alder: 32 år
Hjemby: Trondheim
Stilling i Kosmorama: teknisk ansvarlig
Livsmotto:  «Its such a fine line between stupid and clever».

Beste filmopplevelse?: Det siste kvarteret av «The Good, The Bad and The Ugly». Resten av filmene er også magisk, men det siste kvarteret er så latterlig bra at jeg får gåsehud av å skrive om det!

Beste filmsitat?: «Life moves pretty fast. If you don’t stop and look around once in a while, you could miss it.»

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: «This is Spinal Tap».

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Alan Rickman og Udo Kier.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Dårlige barbarfilmer fra 80-tallet. Og «The Apprentice»! Donald Trump altså.. For en fyr!

Navn: Morten Prytz
Alder: 26 år
Hjemby: Opprinnelig fra Kongsvinger, men etter mange år i Trondheim, blir det nå å regne som mitt hjem
Stilling i Kosmorama: eventkoordinator
Livsmotto:  «Livet er for kort til å være negativ»

Beste filmopplevelse?: «Bowling for Columbine» på Roskildefestivalen i 2003. Lerret i et sirkustelt med vonde krakker. Fantastisk!

Beste filmsitat?: «Fix the cigarette lighter». The Blues Brothers.

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: Jeg ble utrolig sjarmert av «WALL-E». Det er en søt valpeholdning i masse av det denne roboten gjør. Slik som en liten hund kan bjeffe søtt, kan også «WALL-E» si det eneste han kan veldig søtt.

Hvem er din drømme-middagsgjest?: John Landis. Han har produsert masse flotte filmer som gjør 80-tallet til et herlig tiår for film. Han har sikkert mange historier om Belushi, Akroyd og Chase.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Jeg får lett frysninger av den store dansesekvensen i flere filmer: «Dirty Dancing», «Strictly Ballroom», «West Side Story», «Billy Elliot».

Navn: Ola Lund Renolen
Alder: 47 år
Hjemby: Trondheim
Stilling i Kosmorama:
programdirektør
Livsmotto: «Særpreget ditt vil sannsynligvis være din styrke i de fleste situasjoner dersom adferden din ikke er tilgjort».

Beste filmopplevelse: Velger den siste STORE filmoplevelsen som var den Islandske filmen «Ildfjell» som jeg så i min private kjellerkino, for vurdering til Kosmorama 2012.

Beste filmsitat: «Jaså dekk sett og glor?»

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: Sist jeg humret og lo til noe jeg har ledd av før, var da vi så «Forrest Gump» sammen med familien i jula.

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Er redd jeg hadde blitt litt målløs om jeg hadde fått Clinter’n eller Emmanuelle Beart til bords, velger derfor Eric Cantona.

Hva er din største guilty pleasure?: Som nesten erklært pasifist, er min detaljinteresse og fascinasjon for verdenskrigene, den amerikanske uavhengighteskrigen og Borgerkrigen i USA litt besynderlig. Det gjør seg på film da!

Navn: Vanja Ødegård
Alder: 24 år
Hjemby:
Lillehammer
Stilling i Kosmorama:
 gjestekoordinator
Livsmotto: «Don’t let the things you can’t control, control the things you can».

Beste filmopplevelse?: Vanskelig å si , det er så mange, men en flott filmopplevelse var da Filmklubben og Cinemateket i Trondheim hadde utevisning av «Heima» på Rosendal. Gode venner, varm kaffe, pledd og ikke minst en utrolig stemningsfull og vakker film.

Beste filmsitat?: Danny Rose: «It’s very important to be guilty. I’m guilty all the time and I never did anything». (Broadway Danny Rose)

Hvilken film får deg til å rikke på smilebåndet?: «Singing in the rain». Elsker den like mye hver gang jeg ser den. En sikker vinner som alltid får meg i godt humør.

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Lauren Bacall. Hun er så kul! Vakker og stilfull dame med ben i nesa. Hadde sikkert hatt mange morsomme historier om Bogie.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Melodi Grand Prix…Jeg elsker det, går aldri glipp av det. Jo mer glitter, fake tan og klein dansing, jo bedre.

Navn: Bente Maalen
Alder: Thirtysomething
Hjemby: Har bodd mesteparten av livet mitt i Trondheim, men er født i Molde
Stilling i Kosmorama: festivalprodusent
Livsmotto: «Det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort.»

Beste filmopplevelse?:  Dette er så utrolig vanskelig å svare på. Jeg har magiske øyeblikk i kinosalen og foran tv-skjermen hele tiden. Dersom jeg må svare, var følelsen av å se «Precious Images» ved semesterstart i Filmklubben på Rosendal stor. Overraskelsen da jeg så «Drive» og egentlig forventet en «The Fast and the Furious»-kopi, var også stor. Å sette på en av Hitchcocks beste, etter en lang periode med middelmådige filmer, for å minne meg selv på at det finnes fantastiske filmer der ute. Slike opplevelser gjør filmen magisk for meg.

Beste filmsitat?:  «Don’t you know that a man being rich is like a girl being pretty? You wouldn’t marry a girl just because she’s pretty, but my goodness, doesn’t it help? » Lorelei Lee, «Gentlemen Prefer Blondes».

Hvilken film får deg til å trekke på smilebåndet?: «Love Actually» og «Mamma Mia».

Hvem er din drømme-middagsgjest?: Marilyn Monroe. Men det måtte vært en kveld med pizza og rødvin, og kun oss to. En skikkelig jentekveld; sladder i sofakroken om livet, døden, havet og kjærligheten. I et middagsselskap med andre gjester tror jeg at jeg hadde følt meg ekstremt mindreverdig.

Hva er din aller største guilty pleasure?: Twizzlers – det mest syntetiske godteriet i verden.

Legg igjen en kommentar

